Köp biljett, ladda resekort och boka plats på Visingsöfärjan

Här får du information om hur du bokar fordonsplats, betalar biljett och hur du laddar ditt resekort. Du kan köpa biljett digitalt eller på hamnkontoret i Gränna.

Observera att e-tjänsten inte fungerar i webbläsaren Internet Explorer. Vi rekommenderar webbläsaren Chrome.

Observera även att bekräftelsemejl samt e-biljett kan hamna i skräppostmappen i din mejl.

Boka plats på färjan mellan Gränna och Visingsö

Fordonsplats, tur och retur, måste förbokas digitalt eller på hamnkontoret i Gränna minst 30 minuter före avgång (20 minuter före i lågsäsong). Ange registreringsnummer, fordonstyp och antal passagerare vid bokning.

Kom ihåg att om du vill betala kontant, måste du köpa din biljett på hamnkontoret innan du går ombord.

Boka plats för tunga fordon

Tunga fordon som lastbil och buss kan endast bokas och betalas på Hamnkontoret i Gränna.

Ombokning och avbokning

Boka om din fordonsplats via e-tjänsten om du får förhinder. Biljetten är ombokningsbar fram till 1 timme innan avgång utan ytterligare avgift.

Återbetalning av köpt biljett kan göras vid avbokning senast 3 dagar före avgång. Kontakta då Hamnkontoret. Detta gäller även för personbiljett.

Kom i tid och ställ dig i rätt fil

OBS! Platsbeställt fordon måste vara vid färjan minst 5 minuter före avgång.

Bokade fordon:

Bokade fordon ställer sig i fil 1-4 i Grännas hamn.

Höga fordon (husvagn, husbil) ställer sig i fil 3-4.

Ej bokade fordon:

Har du inte bokat ditt fordon så ska du ställa dig i filen för obokade fordon. I Gränna är det fil 7 och på Visingsö är det fil 1. Står man i obokade filen är det i mån om plats som gäller, det finns inga garantier för att du kommer med på önskad tur.

Frågor och svar om e-tjänsten

Hur loggar jag in på den digitala tjänsten?

Om du har resekort till Visingsötrafiken är de kopplade till ett konto hos oss. Det är på detta du måste logga in för att kunna använda resekorten via vår digitala tjänst. Du loggar in med mejladressen du uppgav när kontot skapades och ett lösenord du själv valt. Om du inte har en mejl kopplad till kontot går det att fixa i efterhand via hamnkontoret.

För att logga in ska du:

  1. Gå till bokningssidan via knappen ”Köp biljett, ladda resekort och boka plats på Visingsöfärjan” högst upp på sidan.
  2. Tryck på ”Logga in” i det övre, högra hörnet. Ange din mejladress och ditt lösenord. Tryck sedan på den gröna knappen där det står ”Logga in”.
    Exempelbild, logga in

Logga in för första gången

Om du aldrig tidigare har loggat in på ditt konto måste du skapa ett lösenord först. Följ istället dessa steg:

  1. Gå till bokningssidan via knappen ”Köp biljett, ladda resekort och boka plats på Visingsöfärjan” högst upp på sidan.
  2. Tryck på ”Logga in” i det övre, högra hörnet, och sedan på ”Glömt lösenordet?”.
    Exempelbild, glömt lösenordet
  3. Ange din mejladress och tryck sedan på den gröna knappen där det står ”Skicka”.
    Exempelbild, återställ lösenord
  4. Nu ska du få ett mejl där du kan återställa ditt lösenord. Öppna mejlet och tryck på länken ”Klicka här”.
    Exempelbild, mejl
  5. Genom länken kommer du tillbaka till webbplatsen för att skapa ett nytt lösenord. Välj ett lösenord och skriv in det i båda rutorna innan du trycker på ”Återställ”. Nu har du skapat ett lösenord och loggats in.
    Exempelbild, nytt lösenord

Hur bokar jag ett fordon i den digitala tjänsten?

Notera att buss, lastbil och traktor måste bokas direkt via hamnkontoret.

  1. Gå till bokningssidan via knappen ”Köp biljett, ladda resekort och boka plats på Visingsöfärjan” högst upp på sidan.
  2. Scrolla ned till rubriken ”Biljettyp”. Välj ”Fordon + förare”.
    Exempelbild, biljettyp
  3. Bocka för om du vill boka enkel resa eller tur och retur. Välj om du vill börja din resa från Gränna till Visingsö eller från Visingsö till Gränna.
    Exempelbild, välj resrutt
  4. Välj vilket datum resan ska gälla, både för turen och returen om du har valt detta. Notera att dagens datum är markerat i rött, men inte förvalt.
    Exempelbild, välj datum
  5. Välj vilken/vilka avgångar du ska åka. Symbolerna till höger har olika färg beroende på hur mycket plats som finns kvar. Lägg märke till att du kan välja tidsspann för vilka turer som ska visas.
    Exempelbild, välj avgång
  6. Tryck på ”Boka ett fordon” för att kunna välja vilken typ av fordon du vill boka. Det är även här du fyller i registreringsnummer och justerar längd, om så behövs. När du är klar, tryck på ”NÄSTA”. Observera att fordon högre än 2 meter måste bokas som högt fordon. Detta gäller givetvis även om det är till exempel cyklar på taket.
    Exempelbild, välj fordonstyp
    Exempelbild, fyll i registreringsnummer
  7. Lägg till antalet passagerare i bilen. Det finns även biljettpaket för ”Familj” och ”Minifamilj”. Kom ihåg att förare redan är medräknat i fordonsbiljetten.
    När du är klar med detta steg, tryck ”NÄSTA”.
    Exempelbild, lägg till passagerare
  8. Under ”BOKNING” kan du se dina val och hur mycket det kommer kosta. Om du är klar trycker du på ”BOKA”.
  9. Fyll i dina uppgifter och bocka i att du godkänner resevillkoren. Bokningsbekräftelsen/biljetten skickas till mejladressen du anger.
    Tryck sedan på ”BEKRÄFTA”.
    Exempelbild, bekräfta din bokning
  10. Nu har du 15 minuter på dig att slutföra betalningen för att bokningen ska gå igenom. Välj hur du vill betala genom att antingen trycka på ”Debetkort” eller ”Kreditkort”. Fyll sedan i kortnummer och tryck på ”Betala”.
    Exempelbild, betala din bokning

Om allt gått rätt ska din bokning nu vara genomförd. Bekräftelsen som du får på mejl fungerar som biljett och ska tas med inför resan, antingen på telefonen eller utskrivet på papper.
Exempelbild, biljett

Om du vill betala med ditt resekort: se hur du gör under rubriken ”Hur betalar jag med resekort?” längre ned på sidan.

Hur köper jag person- och cykelbiljett i den digitala tjänsten?

OBS! Det går inte att boka plats som fotgängare eller cyklist. Du kan bara köpa en biljett som är öppen för dagen och sedan ställa dig i kö.

  1. Gå till bokningssidan via knappen ”Köp biljett, ladda resekort och boka plats på Visingsöfärjan” högst upp på sidan.
  2. Scrolla ned till rubriken ”Biljettyp”. Välj ”Fotgängare”.
    Exempelbild, biljettyp
  3. Välj om du vill börja din resa från Gränna till Visingsö eller från Visingsö till Gränna. Alla biljetter gäller tur och retur.
    Exempelbild, välj resrutt
  4. Välj vilket datum resan ska gälla. Resan från Visingsö är alltid öppen, det är alltså viktigast att resan från Gränna har rätt datum då det är härifrån biljetten kontrolleras. Notera att dagens datum är markerat i rött, men inte förvalt.
    Exempelbild, välj datum
  5. . Lägg till antalet personer som ska åka. Det finns även biljettpaket för ”Familj” och ”Minifamilj”. När du är klar med detta steg, tryck ”NÄSTA”.
    Exempelbild, lägg till passagerare
  6. Om du vill ta med cykel eller moped fyller du i detta under ”Tillval”. Under rubriken ”BOKNING” kan du se dina val och hur mycket det kommer kosta. Om du är klar trycker du på ”BOKA”.
    Exempelbild, tillval
  7. Fyll i dina uppgifter och bocka i att du godkänner resevillkoren. Bokningsbekräftelsen/biljetten skickas till mejladressen du anger. Tryck sedan på ”BEKRÄFTA”.
    Exempelbild, bekräfta din bokning
  8. Nu har du 15 minuter på dig att slutföra betalningen för att bokningen ska gå igenom. Välj hur du vill betala genom att antingen trycka på ”Debetkort” eller ”Kreditkort”. Fyll sedan i kortnummer och tryck ”Betala”.
    Exempelbild, betala din bokning

Om allt gått rätt ska din bokning nu vara genomförd. Bekräftelsen som du får på mejl fungerar som biljett och ska tas med inför resan, antingen på telefonen eller utskriven på papper.
Exempelbild, biljett

Om du vill betala med ditt resekort: se hur du gör under rubriken ”Hur betalar jag med resekort?” längre ned på sidan.

Hur fungerar bokningar, av- och ombokningar

Bokning

Bussar, traktorer och lastbilar kan inte bokas via den digitala tjänsten. Du hänvisas att ringa till Hamnkontoret.

Platsbokningen är öppen fram till 30 minuter innan avgång. Betalning av resan görs när du bokar, och vi accepterar de vanligaste kredit- och betalkorten.

När du har bokat via digitaltjänsten får du bokningsbekräftelsen/biljetten på e-post. Om du inte har en e-postadress ber vi dig ringa till Hamnkontoret för att boka istället.

Som fotgängare/cyklist finns ingen platsbokning. Du kan köpa biljett och sedan ställa dig i kö när du är på plats.

Avbokning

Du kan avboka fram till 60 minuter innan avgång, men för att få pengarna tillbaka måste det göras minst 3 dagar innan resedatum och du måste höra av dig till Hamnkontoret för att återbetalningen ska genomföras.

Om du däremot har betalat för resan med ett resekort räcker det med att avboka 60 minuter i förväg för att ändå få tillbaka det som dragits från resekortet.

Ombokning

Du har fram tills 60 minuter innan avgång på dig att omboka. Efter det måste du köpa en ny biljett om du vill flytta din bokning. Detsamma gäller för resor betalade med resekort.

En ombokad resa går inte att få återbetalad om den avbokas mindre än 3 dagar innan resedatumet för originalbokningen.

Hur betalar jag?

Biljetten ska vara betald innan passagerare/ fordon kör på färjan.

Betalning sker i den digitala tjänsten med betalkort i samband med bokning av biljett.

Vår betalleverantör är Swedbank Pay.

Om du bokade biljett via telefon kan du betala på Hamnkontoret i Gränna antingen kontant (SEK) eller med betalkort.

Kunder som vill betala via faktura – hänvisas att kontakta Hamnkontoret i Gränna:

Telefon 036-103770

Biljetten ska uppvisas för färjepersonalen som viserar och checkar in er i på färjan.

Resekort

Hur fungerar resekortet och var köper jag det?

Du som reser regelbundet kan köpa ett resekort och får då en kundprofil i vår digitala tjänst. Första gången du köper ett resekort måste du köpa det på Hamnkontoret i Gränna.

Du måste vara inloggad för att kunna skapa bokningar på ditt resekort. En resa betalas när den bokas. Du kan bara boka så många resor som du har på ditt resekort. Har du ett periodkort så kan du boka så långt fram som ditt resekort gäller. I den digitala tjänsten kan du också fylla på ditt resekort.

Hur betalar jag med resekort i digitala tjänsten?

  1. Gå till bokningssidan via knappen ”Köp biljett, ladda resekort och boka plats på Visingsöfärjan” högst upp på sidan.
  2. Tryck på ”Logga in” i det övre, högra hörnet. Ange din mejladress och ditt lösenord. Tryck sedan på den gröna knappen där det står ”Logga in”. Om du aldrig loggat in på vår digitala tjänst tidigare: se hur du gör under rubriken ”Hur loggar jag in på den digitala tjänsten?”
    Exempelbild, logga in
  3. Scrolla ned till rubriken ”Biljettyp”. Välj ”Fordon + förare”.
    Exempelbild, biljettyp
  4. Bocka för om du vill boka enkel resa eller tur och retur. Välj om du vill börja din resa från Gränna till Visingsö eller från Visingsö till Gränna.
    Exempelbild, välj resrutt
  5. Välj vilket datum resan ska gälla, både för turen och returen om du har valt detta. Notera att dagens datum är markerat i rött, men inte förvalt.
    Exempelbild, välj datum
  6. Välj vilken/vilka avgångar du ska åka. Symbolerna till höger har olika färg beroende på hur mycket plats som finns kvar. Lägg märke till att du kan välja tidsspann för vilka turer som ska visas.
    Exempelbild, välj avgång
  7. Tryck på ”Boka ett fordon” för att kunna välja vilken typ av fordon du vill boka. Det är även här du fyller i registreringsnummer och justerar längd, om så behövs. När du är klar, tryck på ”NÄSTA”. Observera att fordon högre än 2 meter måste bokas som högt fordon. . Detta gäller givetvis även om det är till exempel cyklar på taket.
    Exempelbild, välj fordonstyp
    Exempelbild, fyll i registreringsnummer
  8. Lägg till antalet passagerare i bilen. Det finns även biljettpaket för ”Familj” och ”Minifamilj”. Kom ihåg att förare redan är medräknat i fordonsbiljetten. När du är klar med detta steg, tryck ”NÄSTA”.
    Exempelbild, lägg till passagerare
  9. Under ”BOKNING” kan du se dina val och hur mycket det kommer kosta om du inte använder resekort som betalmetod. Om du är klar trycker du på ”BOKA”.
  10. Nu kan du välja resekort som betalmetod. Tryck på rutan där det står ”Inget kort” för att kunna välja bland dina laddade resekort. Om du bokar in passagerare väljs de resekorten i flikar nedanför första. Kom ihåg att varje resekort endast kan användas en gång per avgång. När du har valt alla resekort du ska: tryck på ”BOKA”.
    Exempelbild, välj resekort
  11. De uppgifter som står på din profil kommer automatiskt fyllas i på sidan ”Bekräfta din bokning”. Du har nu möjlighet att justera detta, om så behövs, för just den här bokningen. Bokningsbekräftelsen/biljetten skickas till mejladressen du anger. Tryck sedan på ”BEKRÄFTA”.
    Exempelbild, bekräfta din bokning
  12. Om du har något återstående att betala gör du det nu under steget ”Betala din bokning”, innan du slutför.

    Om allt gått rätt ska din bokning nu vara genomförd. Bekräftelsen som du får på mejl fungerar som biljett och ska tas med inför resan, antingen på telefonen eller utskriven på papper. Det går även bra att istället ta med resekortet som du använt för bokningen.

Hur ser jag värdet på mitt resekort?

Återstående värde på ditt resekort kan du se när du loggar in i den digitala tjänsten med din e-postadress. Det ser du under "Mitt konto" och "Mina resekort".

Du kan också ringa Hamnkontoret i Gränna och få hjälp.

Hur registrerar man barns resekort?

Det gäller 18-årsgräns för köp över webben, därför måste ett barns resekort registreras och fyllas på av en vuxen.

Övrigt

Vad gäller för tunga fordon, till exempel lastbilar, bussar, traktorer?

Lastbilar och bussar är de fordon som inte kan bokas via vår digitala tjänst utan hänvisas till Hamnkontoret, tfn: 036-103770.

Vad gör jag om jag kommer till en tidigare avgång än den jag bokat?

Då kan du ställa dig i ”chansar-kön”. Får man klartecken från färjepersonalen att köra ombord flyttas din bokning till avgången i samband med att personalen scannar din biljett.

Vilken webbläsare rekommenderar ni för er digitala bokning?

Digitala bokning ska fungera i de flesta standard webbläsare (Chrome, Firefox, Microsoft Edge). Dock ej Internet Explorer.

Hur hanterar ni mina personuppgifter?

Här kan du läsa om användarvillkoren och hur vi hanterar personuppgifter för Visingsötrafikens digitala tjänst.

Användning av personuppgifter

KONTAKT

Hamnkontoret
Telefon: 036 -10 37 70

Hamnkontorets öppettider:
Dagligen kl. 07.30–18.00

Telefontid:
Dagligen kl. 08.00–17.00

Senast granskad/publicerad: