Paketering och särprofilering
Paketering och särprofilering är två saker som lätt kan blandas ihop. Här kan du läsa mer om vad skillnaden är och när det kan vara aktuellt att göra det ena eller det andra.
Vad är skillnaden?
Paketering handlar om att skapa enhetlig och målgruppsanpassad kommunikation kring ett specifikt och ofta återkommande ämne – något vi gör varje dag i olika omfattningar. Jönköpings kommun är alltid tydlig avsändare.
Särprofilering är något vi gör i undantagsfall då verksamhetens namn anses ligga närmre målgruppen än modervarumärket (Jönköpings kommun). Särprofilering handlar alltid om att komplettera, inte ersätta, Jönköpings kommun som avsändare.
Paketering
Vi använder ordet paketering som ett samlingsbegrepp för kampanj, koncept och manér. Oavsett så syftar det till att skapa igenkänning och engagemang för en specifik målgrupp. Det kan göras på flera olika sätt och i både större och mindre skala.
Paketering sker inom ramen för kommunens grafiska profil och riktlinjer men det kan vid enstaka tillfällen vara nödvändigt att göra vissa mindre tillägg/undantag. Det kan t.ex. handla om att lägga till kompletterande färg eller ett anpassat illustrationsmanér.
I undantagsfall kan en särskild stämpel/symbol tas fram för att paketera kommunikationskoncept. I dessa fall symboliserar den ett ämne eller en aktivitet, inte själva avsändaren som vid en särprofilering.
Oavsett om det handlar om paketering eller särprofilering är vi restriktiva med att ta fram nya stämplar/symboler. Detta för att symboler riskerar att används fel och lätt kan förväxlas med en logotyp – vilket gör avsändaren otydlig. Och oavsett paketering eller särprofilering ska alltid en ny stämpel/symbol godkännas av kommunikationschef på stadskontoret.
GO GRL – exempel på paketering

Under 2024 genomförde Jönköpings kommun flera riktade evenemang till tjejer 13–25 år, under konceptet GO GRL. Bland annat en helkväll under internationella kvinnodagen med massor av aktiviteter på Rosenlundsbadet. För att nå ut till den specifika målgruppen paketerades konceptet i ett enhetligt och anpassat grafiskt manér, helt inom kommunens grafiska profil.
Varför/därför – exempel på paketering med stämpel

Varför/därför är ett kommunövergripande kommunikationskoncept som används återkommande, både internt och externt, för att på ett enkelt och lättförståeligt sätt förklara olika insatser. Det kan t.ex. handla om varför en fontän är avstängd eller varför man inte bör tvätta sin bil på garageuppfarten. Konceptet har en tillhörande stämpel som används som en röd tråd, oavsett om det är en skylt, ett reportage eller ett inlägg i sociala medier.
Särprofilering
Särprofilering innebär att en verksamhet använder en egen symbol, som komplement till kommunens logotyp. Det görs bara i undantagsfall, om det finns särskilda skäl. Det kan vara att verksamheten är konkurrensutsatt och riktar sig till en specifik målgrupp eller att det finns andra grafiska riktlinjer som måste följas (t.ex. räddningstjänsten).
Utöver en symbol kan en särprofilering innehålla andra grafiska tillämpningar, t.ex. färgkombinationer, grafiska element och illustrationer. I samband med särprofilering ska alltid en tydligt beskrivande manual tas fram – och följas.
Särprofilering ska grunda sig inom kommunens grafiska profil. Men ibland behöver vissa kompletteringar göras för att möta målgruppen, t.ex. genom att lägga till ytterligare färg eller dekorativt typsnitt.
En ny särprofilering ska alltid tas fram under ledning av kommunikationsavdelningen och ska alltid godkännas av kommunikationschef på stadskontoret. Den ska också dokumenteras och presenteras i listan nedan.
Godkända särprofileringar
Senast granskad/publicerad: