Rekrytering och platsannonser

Här hittar du budskapsriktlinjer och manér för att skapa kommunikation som stärker bilden av kommunen som arbetsgivare och arbetsplats.

För att skapa igenkänning och positionera oss som en attraktiv arbetsgivare på den lokala arbetsmarknaden är viktigt att kommunicera enhetligt i rekryteringssammanhang. Här beskriver vi vårt grafiska manér och budskap som ska användas vid rekrytering.

Grafiskt manér för rekrytering

För att Jönköpings kommun ska vara en tydlig avsändare vid rekrytering har vi ett genomarbetat grafiskt manér med tillhörande mallar som ska användas vid annonsering. Detta bidrar till att skapa igenkänning och är en del i att positionera oss som en attraktiv arbetsgivare.

Annonsering och inlägg i sociala medier

Bilder ur rekryteringsmanér

Så här ser våra annonser i sociala medier ut.

Vi har InDesign-mallar för de vanligaste formaten vid annonsering i sociala medier:

  • SoMe 1080×1080 (för flödet på Instagram och Facebook och Linkedin)
  • SoMe 1080×1920 (för story på Instagram, Facebook, Snapchat etc.)

I respektive InDesign-mall kan du ändra bild och rubrik, övriga element är låsta och ska alltid se likadant ut. Utgå från budskapsplattformen för platsannonser när du skriver din rubrik.

Anpassade mallar för sommarjobb

När vi annonserar sommarjobb så har vi anpassade mallar för annonser i sociala medier.

Manér för rekrytering

Så här ser våra sommarjobbsannonser i sociala medier ut.

Annonser för tryck och digitalt

Annonser för tryck och webb följer samma grafiska manér som används för sociala medier, men med vissa anpassningar. Webbannonserna innehåller t.ex. ett element som föreställer en knapp för att göra det tydligare att annonsen är klickbar och i de tryckta annonserna används svart text mot vit bakgrund för att skapa bättre läsbarhet och undvika misspass i trycket.

Tre olika exempel på tryckt rekryteringsannons.

Här är ett exempel på hur en tryckt annons kan se ut i olika format.

Olika exempel på digital rekryteringsannons.

Här är ett exempel på hur en digital annons kan se ut i olika format.

Eftersom det finns en stor mängd olika format har vi inte möjlighet att skapa mallar för alla. För att täcka in så mycket som möjligt har vi skapat vägledande mallar på några vanliga men varierande format. Om du ska göra en annons kan du utgå från den mall som är närmst det format din annons ska vara i.

Läs mer om våra grafiska resurser och mallar

Att välja bild till annonsen

Tänk på att använda en bild som stämmer överens med vårt bildspråk.

Läs mer om vårt bildspråk

Undantag

Vid större och mer omfattande rekryteringskampanjer kan det vara okej att frångå det övergripande rekryteringsmanéret, men i dessa fall ska det samordnas via kommunikationsavdelningen.

Budskap för rekrytering

Tre rollups med olika budskap

Exempel på rollups som kan användas i olika rekryteringssammanhang.

Vi som jobbar i Jönköpings kommun är både lika och olika. Vi är i olika åldrar, har olika erfarenheter, tankar, känslor och drivkrafter. Men även om vi är olika är vi alla kollegor, med en gemensam arbetsgivare och ett gemensamt uppdrag: att ge service till Jönköpingsborna. För att alla som söker jobb i kommunen ska få en positiv och sammanhållen bild av oss behöver vi utgå från samma grunder när vi skriver rekryteringstexter. Hur vi skriver är också viktigt för att vi ska särskilja oss från andra kommuner och få fler att vilja jobba just hos oss.

Jobba med oss - övergripande text som beskriver oss som arbetsgivare

När du ska berätta om Jönköpings kommun som arbetsgivare (exempelvis i en presentation eller vid en mässa) kan du använda denna övergripande och beskrivande text:

Vi tar hand om andra och varandra i vardagen. Vi bygger om, bygger nytt och bygger vidare. Vi lägger pussel, vägar och grund för framtiden. Vi sprider information, kunskap och lärglädje. Vi finns där, gör skillnad, förändrar, utvecklar och ger service. Vi är cirka 12 000 medarbetare som jobbar ihop för att få Jönköpings kommun att leva – välkommen att bli en av oss.

Kortvariant:
Vi tar hand om andra och varandra i vardagen. Vi finns där, gör skillnad, förändrar, utvecklar och ger service. Vi är cirka 12 000 medarbetare som tillsammans får Jönköpings kommun att leva. Kom och jobba med oss.

Ännu kortare variant
Vi är 12 000 medarbetare som tillsammans får Jönköpings kommun att leva. Kom och jobba med oss.

Budskap för platsannonser - ska alltid användas

En platsannons är ofta det första intrycket av en ny arbetsplats. Därför är det viktigt att vi skriver på ett sätt som stärker bilden av kommunen som arbetsgivare och höjer vår attraktivitet. Följ stegen nedan för att formulera en platsannons som stärker bilden av Jönköpings kommun som arbetsgivare och arbetsplats.

Rubrik som väcker intresse

Yrkesroll som får Jönköpings XX att XX

Några exempel som fungerar för de flesta yrkesroller:
Yrkesroll som får Jönköping/kommunen att leva
Yrkesroll som utvecklar Jönköping/kommunen

Några mer specifika exempel:
Undersköterska som värdesätter god samarbetsförmåga
Barnskötare som lägger grunden till ett livslångt lärande
Kommunikatör som får Jönköpingsborna att fatta

OBS: För att rubriken inte ska försvinna i flödet av alla andra liknande tjänster är det viktigt att rubriken är en hel mening. Den ska alltså inte enbart innehålla en jobbtitel.

Ingress som väcker engagemang

Vill du XX? Vill du använda din kunskap och erfarenhet för att få fler att XX och XX? Vill du jobba med XX och XX? Då har du ett jobb att söka.

Några exempel på frågor att kombinera i ingressen:
Vill du vara med och utveckla Jönköping?
Vill du vara med och utveckla Sveriges nionde största kommun?
Vill du bygga om, bygga nytt och bygga vidare?
Vill du sprida information, kunskap och lärdglädje?
Vill du lägga grund för framtiden?
Vill du göra riktig skillnad?
Vill du använda din kunskap och erfarenhet för att få fler att XX och XX?

Exempel på sammansatt ingress.
Vill du vara med och utveckla Sveriges nionde största kommun? Vill du med din kunskap och erfarenhet vara med och stödja våra chefer i arbetet för en god arbetsmiljö och en enhetlig arbetsgivarepolitik? Då har du ett jobb att söka.

Brödtext som kärnfullt berättar om tjänsten – utifrånperspektiv

Börja alltid brödtexten med det som är viktigast för den som ska söka tjänsten: personliga förmågor/egenskaper. Berätta först vem som passar för tjänsten och därefter om arbetsplatsen.

Vi söker dig som:

Personliga förmågor som t.ex:

  • erfarenhet och utbildning
  • sociala färdigheter
  • speciell kompetens eller kunskap
  • samhällsintresse, drivkraft

Vi erbjuder dig/ hos oss får du:

  • kort beskrivning av tjänsten och arbetsplatsen
  • möjlighet att påverka
  • mål och visioner

Om arbetsplatsen / om oss:

  • kommmunen som arbetsgivare
  • praktiska förutsättningar, arbetstider etc
  • arbete på flera enheter

Kontakt:

För frågor, kontakta XX.

Vi tar hand om andra och varandra i vardagen. Vi finns där, gör skillnad, förändrar, utvecklar och ger service. Vi är cirka 12 000 medarbetare som tillsammans får Jönköpings kommun att leva. Kom och jobba med oss.

OBS: Det är viktigt att platsannonsen inte blir alltför lång. Placera därför all övrig information som länkar i slutet.

För frågor om formuleringar i platsannonser
– kontakta kommunikationsavdelningen

Skriv så att den som söker förstår

Det är viktigt att alla som ska söka ett jobb i kommunen förstår innehållet i en rekryteringstext eller platsannons. På Intranätet finns mer information, tips och råd om verktyget Klarspråk som hjälper dig att skriva texter som målgruppen förstår.

Klarspråk - skriv vårdat, enkelt och begripligt Länk till annan webbplats.

Exempel på inlägg i sociala medier 

Exempel på hur ett reportage om medarbetare på jonkoping.se kan se ut när det sprids i sociala medier.

Senast granskad/publicerad: