Rekrytering och platsannonser
Här hittar du budskapsriktlinjer och manér för att skapa kommunikation som stärker bilden av kommunen som arbetsgivare och arbetsplats.
För att skapa igenkänning och positionera oss som en attraktiv arbetsgivare på den lokala arbetsmarknaden är viktigt att kommunicera enhetligt i rekryteringssammanhang. Här beskriver vi vårt grafiska manér och budskap som ska användas vid rekrytering.
Grafiskt manér för rekrytering
För att Jönköpings kommun ska vara en tydlig avsändare vid rekrytering har vi ett genomarbetat grafiskt manér med tillhörande mallar som ska användas vid annonsering. Detta bidrar till att skapa igenkänning och är en del i att positionera oss som en attraktiv arbetsgivare.
Annonsering och inlägg i sociala medier

Så här ser våra annonser i sociala medier ut.
Vi har InDesign-mallar för de vanligaste formaten vid annonsering i sociala medier:
- SoMe 1080×1080 (för flödet på Instagram och Facebook och Linkedin)
- SoMe 1080×1920 (för story på Instagram, Facebook, Snapchat etc.)
I respektive InDesign-mall kan du ändra bild och rubrik, övriga element är låsta och ska alltid se likadant ut. Utgå från budskapsplattformen för platsannonser när du skriver din rubrik.
Anpassade mallar för sommarjobb
När vi annonserar sommarjobb så har vi anpassade mallar för annonser i sociala medier.

Så här ser våra sommarjobbsannonser i sociala medier ut.
Annonser för tryck och digitalt
Annonser för tryck och webb följer samma grafiska manér som används för sociala medier, men med vissa anpassningar. Webbannonserna innehåller t.ex. ett element som föreställer en knapp för att göra det tydligare att annonsen är klickbar och i de tryckta annonserna används svart text mot vit bakgrund för att skapa bättre läsbarhet och undvika misspass i trycket.

Här är ett exempel på hur en tryckt annons kan se ut i olika format.

Här är ett exempel på hur en digital annons kan se ut i olika format.
Eftersom det finns en stor mängd olika format har vi inte möjlighet att skapa mallar för alla. För att täcka in så mycket som möjligt har vi skapat vägledande mallar på några vanliga men varierande format. Om du ska göra en annons kan du utgå från den mall som är närmst det format din annons ska vara i.
Läs mer om våra grafiska resurser och mallar
Att välja bild till annonsen
Tänk på att använda en bild som stämmer överens med vårt bildspråk.
Undantag
Vid större och mer omfattande rekryteringskampanjer kan det vara okej att frångå det övergripande rekryteringsmanéret, men i dessa fall ska det samordnas via kommunikationsavdelningen.
Budskap för rekrytering

Exempel på rollups som kan användas i olika rekryteringssammanhang.
Vi som jobbar i Jönköpings kommun är både lika och olika. Vi är i olika åldrar, har olika erfarenheter, tankar, känslor och drivkrafter. Men även om vi är olika är vi alla kollegor, med en gemensam arbetsgivare och ett gemensamt uppdrag: att ge service till Jönköpingsborna. För att alla som söker jobb i kommunen ska få en positiv och sammanhållen bild av oss behöver vi utgå från samma grunder när vi skriver rekryteringstexter. Hur vi skriver är också viktigt för att vi ska särskilja oss från andra kommuner och få fler att vilja jobba just hos oss.
Jobba med oss - övergripande text som beskriver oss som arbetsgivare
Budskap för platsannonser - ska alltid användas
Skriv så att den som söker förstår

Exempel på hur ett reportage om medarbetare på jonkoping.se kan se ut när det sprids i sociala medier.
Senast granskad/publicerad: