Vatten och avlopp
Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren som berör vatten och avlopp. Det finns tips och råd, guider för anslutningar, information om aktuella VA-projekt.
Dricksvatten är ett av våra viktigaste livsmedel som efter användning blir avloppsvatten. Avloppsvattnet måste renas innan det får släppas ut i naturen igen. Vi tar hand om avloppsvattnet från disken och duschen, och renar det. Om du bor på landet och behöver ett nytt enskilt avlopp, så handlägger vi din anmälan eller ansökan.
Kvalitet och kontroll är viktiga områden, liksom priset. Vårt laboratorium och vår mätarverkstad ser till så det blir rätt.
Här nedan hittar du vanliga frågor och svar kring vatten och avlopp.
Kontakt
Vem kontaktar jag vid akuta VA-händelser?
Vem kontaktar jag vid övriga VA-frågor?
Stopp eller läcka i min fastighet
Vad gör jag när det är stopp i avloppsrören i fastigheten?
Jag misstänker en vattenläcka i huset, vad gör jag?
E-tjänster
E-tjänster för ditt vatten och avlopp
Hur ofta ska jag göra en vattenavläsning och hur skickar jag in den?
Hur gör jag ett ägarbyte?
Hur gör jag för att ändra mina uppgifter i e-tjänsten, t. ex. mejladress?
Fakturafrågor
Jag vill delbetala min faktura, hur gör jag?
Jag har fått en väldigt stor faktura, varför?
Jag vill ha anstånd på min faktura, hur gör jag?
Anslutningar
Hur ansluter jag till kommunalt vatten inom verksamhetsområdet?
Hur ansluter jag till kommunalt vatten utanför verksamhetsområdet?
Jag vill byta VA-ledningar, finns ritningar på ledningarna i min fastighet?
Var finns VA-ledningarna på min tomt?
Övrigt
Vem tömmer min trekammarbrunn?
Vad är dagvatten?
Vad får jag spola ner i toaletten?
Jag har frågor om LTA-pumpar
VA-ordlista
KONTAKT
Vatten och avlopp
Akuta ärenden och klagomål på dricksvattnet
Tfn: 036-10 50 00
Fakturafrågor
VA-kundtjänst
Tfn: 036-10 75 05
Telefontider
måndag- torsdag, 09.00–15.00
fredag 09.00–12.00
Lunchstängt mellan 12.00–13.00