HR-konsult

Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att kommunen utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens - medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vilja skapa en bättre kommun att besöka, leva, verka och bo i.

HR-konsult – gör skillnad i en växande kommun
Tekniska kontoret, Jönköpings kommun

Vill du använda din HR-kompetens för att utveckla Sveriges nionde största kommun?
Vi söker dig som trivs i en stödjande roll, har ett brinnande intresse för arbetsrätt och vill bidra till ett hållbart arbetsliv för våra chefer och medarbetare.

Om tjänsten
Som HR-konsult hos oss får du ett varierat och utvecklande uppdrag. Du ger kvalificerat och konsultativt HR-stöd till chefer inom en eller flera avdelningar – med särskilt fokus på arbetsrätt. Du arbetar brett inom HR-området och bidrar till kommunens gemensamma strategier:

  • Attrahera och rekrytera rätt kompetens

  • Hållbar arbetsmiljö

  • Hållbart ledarskap

  • Kompetensutveckling och lärande

I praktiken innebär det att du stöttar chefer i rekrytering, arbetsrätt och avtalsfrågor, rehabilitering, kompetensförsörjning och samverkan. Du blir också processamordnare för relevanta HR-processer och samarbetar nära med HR-enheten, fackliga företrädare och kommunens centrala HR-avdelning. HR-administration är en naturlig del i tjänsten. 

Vi söker dig som har

  • Kandidatexamen inom HR eller motsvarande

  • Minst 3 års erfarenhet av brett HR-arbete och nära chefsstöd

  • Arbetat inom kommun, region eller annan större och komplex organisation

  • Minst ett års erfarenhet av arbetsrättsliga frågor

Det är meriterande om du kan personalsystem såsom Adato, Novi, Varbi, Qlik Sense eller Personec.

För att trivas hos oss behöver du

  • Vara självgående och trygg i din yrkesroll

  • Vara flexibel, samarbetsorienterad och strukturerad

  • Ha en prestigelös inställning och en serviceinriktad attityd, i stort som smått. 

Vi erbjuder dig

  • Ett stimulerande och varierat arbete med stort eget ansvar

  • Kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte med kunniga kollegor

  • Trygga anställningsvillkor och friskvårdsbidrag

  • En arbetsplats som värnar om lika möjligheter och ett gott bemötande

Om oss
Tekniska kontorets stab är en central stödfunktion som samlar HR, ekonomi, kommunikation, arbetsmiljö, IT och inköp. Vi arbetar nära förvaltningens chefer och nämnd för att skapa de bästa förutsättningarna för Jönköpings utveckling – för alla som bor, arbetar och verkar här.

Tjänsten
Tillsvidareanställning, 100 %, tillträde enligt överenskommelse.

Kontakt
HR-chef: Mia Clewemar Lindqvist – mia.clewemar-lindqvist@jonkoping.se
Vision: Rebecca Färgh – 036-10 29 25

Välkommen med din ansökan – tillsammans gör vi Jönköping ännu bättre!

Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

  • Avdelning: Tekniska kontoret

  • Anställningsform: Tillsvidareanställning

  • Anställningens omfattning: Heltid

  • Sysselsättningsgrad: 100

  • Tillträde: 1 januari 2026 eller enligt överenskommelse

  • Löneform: Månadslön

  • Antal lediga befattningar: 1

  • Arbetsort: Jönköping

  • Län: Jönköpings län

  • Land: Sverige

  • Referensnummer: 2025/933

  • Publicerat: 2025-08-11

  • Sista ansökningsdag: 2025-09-04

  • Kontakt:

    Mia Clewemar Lindqvist, mia.clewemar-lindqvist@jonkoping.se