Systematiskt brandskyddsarbete, SBA
Här kan du läsa om vad ett systematiskt brandskyddsarbete innebär och vad som bör ingå i det arbetet.
I ”Lagen om skydd mot olyckor” ställs krav på att ett systematiskt brandskyddsarbete, SBA, ska bedrivas. Systematiskt brandskyddsarbete, SBA gäller alla organisationer, oberoende av storlek och verksamhet. Ledningen har det yttersta ansvaret, men säkerhetsansvarig, brandskyddsansvarig, skyddsombud och övrig personal är viktiga medarbetare i sammanhanget.
SBA innebär att man på ett organiserat sätt planerar, utbildar, övar, dokumenterar, kontrollerar och följer upp brandskyddsarbetet i en organisation.
SBA gör det lättare att skydda medarbetare och lokaler från skador som kan bli följden av en brand. Det kan vara avgörande för verksamhetens fortlevnad. Det ökar säkerhetsnivån och därmed förtroendet för företaget. Det är dessutom ett krav från lagstiftaren.
Arbeta med systematiskt brandskyddsarbete, SBA
1. Policy
2. Ansvar och organisation
3. Riskinventering
4. Utbildning
5. Interna regler
6. Teknisk brandskyddsbeskrivning
7. Kontroll och underhåll
8. Nödlägesberedskap
9. Uppföljning
Handbok
Senast granskad/publicerad: