Mat, matsedlar och restauranger inom äldreomsorgen

Här finns information om mat och service kring maten inom äldreomsorgen och länkar till äldreboende med restaurang samt respektive matsedel.

Maten som serveras inom äldreomsorgen ska vara god, näringsriktig och hållbar. Råvaror av god kvalitet ska i så stor utsträckning som möjligt tillagas från grunden. För att se vilka krav Jönköpings kommun ställer vid upphandling av livsmedel, läs under Dokument längre ner.

Restauranger på äldreboenden och seniorboenden

Restaurangerna på kommunens äldreboenden är öppna för alla och du är välkommen att äta lunch där. Du behöver inte föranmäla att du kommer, men om ni är ett större sällskap kan det vara bra att boka bord.

Kostnad för lunch på restaurangerna

Lunchen kostar 94 kr för allmänheten och 64 kr för pensionärer.

Öppettider på restaurangerna

Öppettiderna varierar mellan de olika restaurangerna, se respektive restaurangs matsedel.

Hemlevererad mat

Om du inte kan laga maten själv eller har svårt att ta dig till en restaurang kan du ansöka om att få mat hemlevererad portionsvis. Maten tillagas i något av äldreomsorgens kök och är alltid nylagad och varm. I måltiden ingår varmrätt, sallad och dessert.

Matportionen är alltid behovsprövad och du ansöker hos en biståndshandläggare.

Det här får du som är beviljad matportion

  • Allsidig och varierad mat som levereras varm sju dagar i veckan
  • Dessert varje dag
  • Specialkost efter behov, exempelvis allergikost eller mat med anpassad konsistens
  • Matsedel varje vecka

För dig som har mindre aptit erbjuder vi energi- och proteinberikad mat. Den portionen är mindre, men innehåller lika mycket näring och energi som en vanlig portion.

Beställning

Du kommer att få en matsedel för kommande vecka. Utifrån den lämnar du din beställning direkt till din hemtjänstpersonal. 

Kostnad

Läs mer via länken nedan.

Avgift för hjälp i hemmet

Leverans

Maten levereras dagligen av din hemtjänstpersonal mellan klockan 11:45 och 13:15.

Vad förväntar vi oss av dig?

Du ska vara hemma när maten vi levererar maten.

Avbeställning

Avbeställning gör du till din hemtjänstutförare senast kl 9.00 dagen innan.

Så här ansöker du

För att ansöka om matportion i hemmet kontaktar du en biståndshandläggare genom att ringa kontaktcenter, telefon 036-10 50 00.

Kostpolicy

Äldreomsorgens kostpolicy ska fungera som riktlinje för personal och som stöd till enskilda och anhöriga samt fungera som kravspecifikation för matproduktion. Här under kan du läsa vår kostpolicy i sin helhet.

Kvalitet

Måltidsordning

I särskilt boende ska tre huvudmål samt tre eller flera mellanmål serveras. Nattfastan får inte överstiga elva timmar.

Måltidsinnehåll

  • Frukost:
    Mjölk och/eller mjölkprodukt, gröt, flingor eller välling, sylt eller mos, smörgås med pålägg, juice och/eller frukt, ägg, kaffe eller te.
  • Middag:
    Kött, fisk eller likvärdig komponent, potatis/ris/pasta, bröd, margarin, grönsaker (kokta och/eller råa), måltidsdryck, efterrätt.

  • Kvällsmål:
    Kött, fisk eller likvärdig komponent, potatis/ris/pasta, bröd, margarin, grönsaker (kokta och/eller råa), måltidsdryck.
  • Mellanmål:
    Exempelvis: Frukt, kaffe, te, mjölk, välling, bulle, smörgås, skorpa, kaka, glass, yoghurt.

Näringsrekommendation

Matgästerna ska erbjudas måltider med energiinnehåll och näringstäthet enligt gällande näringsrekommendationer. Undernäring ska förhindras genom identifiering med hjälp av
MNA (instrument för att upptäcka undernäring). Åtgärder och uppföljningar ska göras i omvårdnadsplaner.

Specialkost

Specialkost ges efter individuell medicinsk bedömning och ordination. Personer som av religiösa, etiska eller kulturella skäl inte kan äta normalkost ska erbjudas annan kost.

Matsedel

Matsedlarna ska vara näringsvärdesberäknade. Utgångspunkten för matsedeln ska vara traditionell husmanskost. Måltiderna ska komplettera varandra när det
gäller smak, färg, konsistens och utseende.

Varmhållning

Maten bör serveras så snart som möjligt och får varmhållas max en timme efter att den lämnat köket.

Service

Vid måltiden ska matgästen vara i centrum och ges möjlighet att uttrycka önskemål och behov angående utbud, måltidsmiljö och övriga rutiner. Kostombud ska finnas inom särskilt boende.

Särskilt boende

Vid bordsservering ska den enskilde själv ta maten ur serveringsfat som ställs på bordet. Tillräcklig tid måste avsättas för att hjälpa den enskilde att äta. Hjälpen ska utföras med respekt för den enskildes integritet och självkänsla.

Matdistribution till ordinärt boende (matkorg)

Speciell uppmärksamhet och tillräckligt med tid måste avsättas för hjälp vid måltiden. Hjälpen ska utföras med respekt för den enskildes integritet och självkänsla.

Restaurang

Vid restaurangbesök ska alla matgäster ges möjlighet att följa med fram till serveringsdisken för att själva kunna göra aktiva val.

Miljö

Det är viktigt att skapa lugn och ro under måltiden. Måltiden inom särskilt boende ska vara ett tillfälle för social samvaro och gemenskap för de som vill. Vacker dukning och väldoftande mat ökar aptiten. Personalen bör också sitta med vid bordet under måltiden.

Etiska aspekter

Ett gott bemötande vid måltidssituationen ska bekräfta och tillgodose matgästens speciella
behov.

Senast granskad/publicerad: