Avgift för stöd från socialförvaltningen, frågor och svar
Här samlar vi information till dig som har frågor om avgiften eller om den inkomstförfrågan som vi skickar hem till dig.
Avgiften för det stöd du får från socialförvaltningen beräknas på din inkomst och din boendekostnad och vi behöver därför de uppgifterna så att du betalar rätt avgift för stödet.
Du är också välkommen att ringa en avgiftsadministratör på telefon 036-10 54 00 om du har frågor.
Det är redan ifyllda uppgifter på inkomstförfrågan, måste jag skicka in?
Vilka insatser är avgiftsbelagda?
Vad innebär avgiftsutrymme?
Hur ofta skickar ni ut inkomstförfrågan?
Jag har fått en inkomstförfrågan. Jag har ju redan svarat på en inkomstförfrågan i oktober. Behöver jag skicka in igen?
Hur ofta ska jag skicka in uppgifter?
Både jag och min make/maka har fått en inkomstförfrågan. Räcker det med att vi skickar in en av dem?
Varför vill ni ha min makes/makas inkomstuppgifter?
Varför har jag fått en inkomstförfrågan? Jag har ingen hjälp från Jönköpings kommun.
Vad är maxtaxa?
Om jag accepterar maxtaxa måste jag ändå skicka in blanketten?
Behöver jag svara på inkomstförfrågan om jag bara har trygghetslarm eller hemsjukvård?
Kan jag lämna nettoinkomster för pensionen? Jag har inte "bruttot".
Jag har dubbel boendekostnad nu när jag har flyttat till äldreboende. Kan ni ge bidrag för hyran?
Får jag ett svarskuvert?
Kan ni ändra mitt tilltalsnamn?
Frågor om fakturan
Hur läser jag min faktura?
Jag har städning/tvätt bara 2 gånger per månad, men på fakturan står "Antal 15"? Varför det?
Jag har avsagt mig insatser, men fakturan är på samma belopp som tidigare. Varför?
Varför är vår hjälp delad? Det är bara makan de städar åt, jag har ingen hjälp.
Senast granskad/publicerad: