search
Sök
menu
Meny

Ny onlinetjänst för Visingsötrafiken - frågor och svar

Boka och betala din biljett, och ladda ditt resekort via vår nya onlinetjänst. Här kan du se dina bokningar och avboka dina resor själv. Det går också att köpa biljetter på Hamnkontoret Gränna

Frågor och svar om den nya onlinetjänsten

Hur fungerar bokningar, av- och ombokningar?

Bokning av resa (med eller utan bil) kan göras på webben fram till 30 minuter före avgång.

Betalning av resan görs när du bokar din resa. Vi accepterar de vanligaste kredit- och betalkorten.

När du bokar så får du en bokningsbekräftelse på mail. Om du inte har en mailadress så ber vi dig ringa hamnkontoret för att boka.

Du kan omboka din resa fram till 60 minuter före avgång. En ombokad resa går inte att avboka för att få pengarna tillbaka.

Du kan avboka din resa fram till 7 dagar före avfärd och få pengarna tillbaka.

Var köper jag resekortet?

Första gången du köper ett resekort måste du köpa det på Hamnkontoret i Gränna. Därefter kan du själv fylla på kortet med resor via onlinetjänsten.

Måste jag registrera mig som kund för att kunna köpa ett resekort?

Ja. Varje resekort bör registreras på den kund som ska använda resekortet. Resekortet som resan är bokad på måste vara med och skannas vid påkörning på färjan.

Hur ser jag värdet på mitt resekort?

Återstående värde på ditt resekort kan du se när du loggar in i onlinetjänsten med din mailadress. Du kan också ringa Hamnkontoret i Gränna och få hjälp.

Hur registrerar man barns resekort?

Det gäller 18-årsgräns för köp över webben, därför måste ett barns resekort registreras och fyllas på av en vuxen.

Fungerar mitt gamla resekort i det nya systemet?

Ett gammalt resekort kan du inte betala med när du bokar och betalar själv i den nya onlinetjänsten. Däremot kan ringa till Hamnkontoret och boka och du kan även betala med kortet på plats/ombord fram till det är slut.

När resorna är slut måste du besöka Hamnkontoret i Gränna för att registrera dig och få ett nytt resekort. En registrering krävs för att du som kund ska kunna köpa påfyllning på resekort via vår onlinetjänst.

Dessvärre kan det finnas enstaka resekort från det gamla biljettsystemet som inte fungerar i den nya tjänsten. Då ber vi dig att vända dig till hamnkontoret i Gränna för att byta ut det till ett helt nytt resekort med samma antal resor på.

Hur fungerar bokningar med resekort?

Du som reser regelbundet kan köpa ett resekort och får då en kundprofil i vår onlinetjänst. Där kan du logga in för att fylla på ditt kort och för att skapa bokningar.

Du måste vara inloggad för att kunna skapa bokningar på ditt resekort.

En resa betalas när den bokas. Du kan bara boka så många resor som du har på ditt resekort. Har du ett periodkort så kan du boka så långt fram som ditt resekort gäller. Du kan enkelt fylla på ditt/dina resekort via onlinetjänsten och din kundprofil.

Hur hanterar ni mina personuppgifter?

Här kan du läsa om användarvillkoren och hur vi hanterar personuppgifter för Visingsötrafikens onlinetjänst.

Användning av personuppgifter

Vilken webbläsare rekommenderar ni?

Onlinetjänsten ska fungera i de flesta standard webbläsare (Chrome, Firefox, Microsoft Edge). Dock EJ Internet Explorer.

Vad gäller för tunga fordon, tex lastbilar, bussar, traktorer?

Lastbilar och bussar är de fordon som inte kan bokas via vår onlinetjänst utan hänvisas till Hamnkontoret, tlf: 036-103770.

Hur betalar jag?

Biljetten ska vara betald innan passagerare/ fordon kör på färjan.

Betalning sker på webben med betalkort i samband med bokning av biljett.

Vår betalleverantör är Swedbank Pay.

Betalning kan också göras på Hamnkontoret i Gränna antingen kontant (SEK) eller betalkort.

Kunder som vill betala via faktura – hänvisas att kontakta Hamnkontoret i Gränna 036-103770

Biljetten ska uppvisas för färjepersonalen som viserar och checkar in er i på färjan.

Kan jag få en faktura?

Kunder som vill betala via faktura – hänvisas att kontakta Hamnkontoret i Gränna 036-103770.

Kan jag avboka en resa?

Ja, du kan avboka din resa. Det ger en annan resande möjlighet att boka platsen och ökar flexibiliteten i resandet.

Vid avbokning mindre än 7 dagar innan resan sker ingen återbetalning.

Du kan alltid omboka biljetten utan extra kostnad fram till 60 minuter före avgång.

Bokad men ej betald biljett?

Om du bokar per telefon behöver du besöka Hamnkontoret i Gränna för att betala din biljett innan ombordstigning. Giltig biljett ska uppvisas för elektronisk avläsning vid ombordstigning.

Vad gör jag om jag kommer till en tidigare avgång än den jag bokat?

Då kan du ställa dig i ”chansar-kön”. Får man klartecken från färjepersonalen att köra ombord flyttas din bokning till avgången i samband med att personalen scannar din biljett.

Kontakt

Hamnkontoret i Gränna

Tlf: 036-10 37 70

Öppettider på Hamnkontoret

24 augusti–20 september
Måndag-fredag: kl. 8-17
Lördag-söndag: kl. 8-15

20 sept - 31 oktober
Måndag-fredag: Kl. 8-17
Lördag: kl. 8-12