search
Sök
menu
Meny

Sopsaltning av cykelbanor

Informationsskylt om sopsaltning

Gång- och cykelvägen mellan hamnpiren och Bankeryd kommer att sopsaltas även i vinter. Sträckan för sopsaltning förlängs dessutom, ända till Huskvarna centrum.

Att sopsalta innebär att ett och samma fordon både sopar och saltar samtidigt.

Fordonet är utrustat med både plogblad, sopvals och saltspridare. En mindre mängd snö kan tas bort direkt vid sopningen. Om det är större mängder snö kan en extra plogning dock behövas före sopsaltningen.

Varför sopsaltning?

Syftet är långsiktigt att få fler att cykla även vintertid. Jönköpings topografi är komplex - stadsnära sjöar som drar in fukt på cykelbanorna, stora höjdskillnader runt stadskärnan, med temperatur- och väderleksskillnader som ibland medför utmaningar.

Enligt friktionsmätningar gjorda av VTI (Sopsaltning av cykelvägar – för bättre framkomlighet och säkerhet för vintercyklister, 2014) kan friktionen variera ganska mycket längs de sopsaltade cykelstråken.

Här finns risk för hala partier längs de sopsaltade stråken:

  • Skadad eller ojämn beläggning
  • Avvikande beläggning, t ex betongplattor och smågatsten
  • Cykelmyror och annan vägmarkering
  • Brunnslock
  • Där osaltade stråk korsar eller ansluter
  • Där cykelstråk korsar bilväg – särskilt cykelöverfarter med röd termoplastisk beläggning
  • Nedsmutsning från byggtrafik

Cykla försiktigt!

Utvärdering av sopsaltningen 2015/2016

Tekniska kontorets gatuavdelning genomförde sopsaltningen och stadsbyggnadskontoret, som ansvarar för trafikfrågorna, gjorde en enkätundersökning för att se hur testet upplevdes av trafikanterna. 109 personer svarade på enkäten. Nästan 90 % av de svarande var nöjda, och lika många angav att de anser att kommunen bör fortsätta med sopsaltning.