search
Sök
menu
Meny

Gatuunderhåll, asfaltering

Tre cyklister som cyklar på en cykelväg under en bro.

Beläggning av kommunens gator och gång-/cykelvägar sköter tekniska kontoret.

I ansvaret för beläggning ingår drift och underhåll av asfaltsytor, grusytor, sten- och plattytor samt återställning efter grävande verk.


Större planerade asfalteringsarbeten 2018

Gata/område

Period

Birger Jarlsgatan

juni-juli

Klostergatan, från Torpaplan och söderut

aug-sept

Barnarpsgatan

aug-sept (natt)

Sjögatan, Norrhammar

aug-sept (natt)

Kortebovägen, Djupadahlsrondellen till Eklundshovsv.

juni-juli

Domsandsvägen-Älvgatan, Bankeryd

juni-juli

Dunkehallavägen och Svearondellen

aug-sept

V. Storgatan-Kortebov. från Klosterg. till Hulukvarnv.

augusti

Klostergatan, från Torpaplan till Kungsgatan

september

Åsenvägen, från Neptunusvägen till Klockarpsleden

augusti

Roddarrondellen (Ica Maxi), Bangårdsrondellen,
Kämperondellen

aug-sept

Hagaleden

aug-sept

Esplanaden, Huskvarna

aug-sept

Wilhelm Thams väg, Huskvarna

augusti

Hästhagsgatan , Huskvarna

augusti

Karlsforsvägen, Huskvarna

juni

Ådalsvägen, Huskvarna från Korsvägen till Ebbesvägen

aug-sept

Strandvägen vid Brunnstorp , Huskvarna

juli

Cirkelvägen, Grästorp

aug-sept

Hällstorpsvägen,Norrahammar-Råslätt

aug-sept

Ovanstående gator är i Jönköping om inget annat anges. Utöver beläggningsarbeten på dessa gator görs flera mindra arbeten och arbeten på gång- och cykelvägar.

Planerad underhållsbeläggning

Tekniska kontoret utför planerade underhållsbeläggningar under tiden maj-november. På bostadsgator läggs vanligen en ny så kallad toppbeläggning som består av cirka 15- 20 millimeter asfalt.

På större centrala huvudgator fräser vi först bort cirka 30- 40 mm av den gamla asfalten och sedan lägger vi på en ny toppbeläggning. Gator i exploateringsområden (nya villagator och industrigator) får en toppbeläggning  som är ca 30- 40 millimeter när området är färdigbyggt

Förberedelser, brunnar sänks och höjs igen

Innan beläggning kan utföras måste en hel del förberedelser göras. Kantstöd behöver rättas till och justeras i nivå, slitna eller defekta gjutjärnsbrunnar byts ut. Gatan kan också behöva höjdjusteras, grävas ur eller förstärkas i någon del.

På de gator som ska fräsas av måste vi först sänka brunnar och ventiler. Därefter lägger vi på en provisorisk asfaltsyta så att fräsen ska kunna arbeta rationellt rakt över hela gatan. När maskinen fräst ytan så höjer vi brunnarna igen till rätt nivå innan själva toppbeläggningen utförs.

Grävskador och potthål

Det händer att beläggningsytor grävs upp vid till exempel akut ledningsbrott. Dessa ytor lagas kontinuerligt, framför allt under den varma årstiden. Sprickor och mindre "potthål" ses över och lagas i hela vägnätet med snabellagning (tjärklister och grusning). Krackelerade ytor förseglas fläckvis med klister och i klistret grus.

Förseglingsarbeten

Jämna, släta vägar vill vi alla ha, och det är under den varma årstiden dessa arbeten kan utföras. Vid varm väderlek kan det bli halt i samband med klister och grusning. Undvik att köra i de nylagda ytorna.

Vi stänger av gator och leder om trafiken där det går. På  vissa besvärliga platser utförs arbetet nattetid. Vi ber dig vänligen att ha förståelse och visa hänsyn när du passerar pågående arbeten.