Betala din parkering med mobiltelefon

Här hittar du information om hur du enkelt, snabbt och med god översikt kan betala din parkeringsavgift med mobiltelefonen.

Det finns flera fördelar med att betala parkeringen med mobilen:

  • var du än befinner dig så kan du alltid starta, avsluta eller förlänga din parkering
  • du behöver aldrig bekymra dig över kontanta betalmedel
  • du sparar tid och slipper köer
  • du kan hitta parkering i applikationernas kartor
  • att betala med mobilen går alltid snabbare än att betala med kort.

Du kan betala med:

  • app, i din smarta telefon (smartphone)
  • sms, i samtliga mobiltelefoner

Parkeringsvakterna ser i sina handdatorer att du har betalat din parkering.

Frågor och svar om mobilparkering

Vad är det för fördelar med att betala med mobilen?

Det kostar inget extra, det är samma taxa som i automaten. Observera att serviceavgifter kan tillkomma, se fråga nedan. Du kan förlänga din parkering på distans och slipper köa vid biljettautomat. Du betalar bara för den tid du parkerar. Du får en påminnelse när parkeringstiden börjar ta slut.

Tillkommer det några avgifter?

Leverantörens serviceavgift kan tillkomma. Denna varierar mellan leverantörerna.

  • ePARK är kostnadsneutral tjänst för telefonparkering där det inte utgår några extra kostnader för privatparkören. Gäller bastjänster. Avgiftsbelagda mervärdestjänster finns tillgängliga som val exempelvis Swish
  • Parkster: Har inga extra kostnader för privatparkören. Avgiftsbelagda mervärdestjänster finns tillgängliga som val exempelvis överbetalningsskydd.

Om du använder mobilparkering som företag så gäller särskilda avgifter. Läs mer i dokument nedan.

Hos ePARK kan du få pappersfaktura mot en fakturaavgift på ca 25 kr. Vill du slippa den kostnaden så registrerar du ett betalkort eller väljer att få faktura via e-post eller e-faktura. Hos ePARK är alltid första pappersfakturan avgiftsfri.

Samtliga taxor som visas på våra betalstationer är inklusive moms. Detta framgår även på det kvitto man får ut vid biljettköp antingen via mobiltelefon eller i biljettautomaten.

Hur ser parkeringsvakten att min parkering är betald?

Parkeringsvakten gör en sökning på ditt registreringsnummer i en handdator och ser då om parkeringen är betald.

Måste jag ha en dekal i rutan som visar att jag betalat med parkeringen med mobilen?

Parkeringsvakterna letar inte efter någon särskild dekal för att se om du betalat parkeringen med mobilen. De gör en sökning på ditt registreringsnummer i en handdator och ser då om parkeringen är betald.

Hur kan jag få reda på mer om tjänsten?

Längre ned på den här sidan finns länkar till ePARK:s och Parksters webbplatser där du hittar information om tjänsterna och kontaktuppgifter till deras kundtjänst.

Leverantörer för mobilparkering

Jönköpings kommun samarbetar med ePARK och Parkster (tillgänglig fr.o.m. 27/9, 2024) som leverantörer för mobilparkering.

ePARK är en kostnadsneutral tjänst för telefonparkering. Starta och avsluta din parkering via en mobil-app, samtal till talsvarstjänst eller sms. Kostnader debiteras antingen på betalkort eller via faktura.

Parkster: Har inga extra kostnader för privatparkören. Avgiftsbelagda mervärdestjänster finns tillgängliga som val exempelvis överbetalningsskydd.

Vad innebär en kostnadsneutral leverantör?

Med kostnadsneutral leverantör menas att inga extra avgifter för privatparkören, utöver parkeringsavgiften, tas ut i samband med din parkering.

Betala parkering med app

Har du redan laddat ned och skapat ett konto? Börja på steg tre!

  1. Ladda ned ePARK eller Parkster kostnadsfritt till din smartphone.
  2. Skapa ett konto och registrera dina uppgifter.
  3. Välj vilket fordon du vill parkera.
  4. Ange din parkeringsplats genom zonkod eller via karta i app.
  5. Välj parkeringstid för att sedan förlänga eller avsluta din parkering vid behov. ePARK och Parkster erbjuder en automatisk stopptid för att skydda dig från att glömma att avsluta din parkering.
  6. Starta parkeringen.
  7. Avsluta parkeringen.

Viktigt att veta om avgifterna

  • ePARK – Quick: En avgift tillkommer om du använder Quick-läget utan att verifiera ditt konto. Verifiering gör att avgiften tas bort.
  • Parkster – Expressparkering: En avgift tillkommer om du använder Expressläget. Väljer du i stället "konto neutralt" så slipper du avgiften.

ePARK

Betala parkering med sms - ePARK

  1. Parkera bilen och sms:a:
    Zonkod Regnr Personnr till ePARK på telefon 073-630 40 50
    (Zonkoden för parkeringsplatsen hittar du skyltarna som ligger i anslutning till parkeringen).
    Exempel: 12345 ABC123 7106061325
  2. När du vill avsluta din parkering skickar du ett sms med ordet Avsluta till samma nummer som du sms:ade tidigare.

Information om ePARK:s tjänster, privatperson

Tjänst för betalning av parkeringsavgifter

Tjänst

ePARK

App

Ja

Sms

Ja

Serviceavgift

Ingen extra kostnad

Betalkort

Ja, debiteras efter avslutad parkering

Pappersfaktura

Ja, första avgiftsfri, därefter 25 kr/faktura.

E-postfaktura

Ja, 0 kr

E-faktura

Ja

Kundtjänst, telefon

010-101 31 10

Kundtjänst öppettider

Måndag–fredag: kl. 08.00–18.00

Lördag: kl. 09.00–15.00

Information om ePARK:s tjänster, företag


Tjänster för betalning av parkeringsavgifter

Tjänst

ePARK

App

Ja

Sms

Ja

Serviceavgift

Flex: 69 kr/månad

Premium: 109 kr/månad

Offert

Uppstartsavgift: 399 kr

Betalkort

Ja, ingen extra kostnad

Pappersfaktura

Ja, porto och print 25 kr.

SMS-faktura

Ja, 25 kr

E-postfaktura

Ja, 25 kr

E-faktura

Ja, 25 kr

Kostnad per parkering

Flex: 3 kr

Premium: 0 kr

Kundtjänst

010- 101 31 10

Kundtjänst öppettider

Mån-fre 8-18

Lör-sön 9-15

Parkster (tillgänglig fr.o.m. 27/9, 2024)

Betala parkering med sms - Parkster

  1. Parkera bilen och sms:a:
    Zonkoden för parkeringsplatsen (du hittar den på skylten), ditt registreringsnummer samt personnummer (personnummer behöver du bara skicka med första gången) till 0707-13 14 15

    Exempel: 12345 ABC123 7106061325
  2. För att avsluta parkeringstiden skickar du ett sms med ordet Avsluta till samma telefonnummer så avbryts din parkering. Sms-parkering giltig efter mottaget s

Information om Parksters tjänster, privatperson

Tjänst för betalning av parkeringsavgifter

Tjänst

Parkster

App

Ja

Sms

Ja

Serviceavgift

Ingen extra kostnad

Betalkort

Ja, debiteras den 17:e månadsvis

Pappersfaktura

Ja, 29 kr/faktura

E-postfaktura

Ja, 0 kr

E-faktura

Ja

Kundtjänst, telefon

0775-33 30 30

Kundtjänst öppettider

Måndag–fredag: kl. 07.00–20.00
Helger och helgdagar: kl. 08.00–18.00


Information om Parksters tjänster, företag

Tjänster för betalning av parkeringsavgifter

Tjänst

Parkster

App

Ja

Sms

Ja

Serviceavgift

Flex 49 kr/månad. Fast 89 kr/månad. Uppstartsavgift 0 kr
https://www.parkster.com/se/for-drivers/business/ Länk till annan webbplats.

Betalkort

Ja, ingen extra kostnad

Pappersfaktura

Ja, porto och print 29 kr

Sms-faktura

Nej

E-postfaktura

Ja (EDI)

Kostnad per parkering

Flex: 4,80 kr. Fast 0 kr Priser enligt: https://www.parkster.com/se/for-drivers/business/ Länk till annan webbplats.

Kundtjänst, telefon

0775-33 30 00

Kundtjänst öppettider

Måndag–fredag: kl. 08.00–16.00

Senast granskad/publicerad: