Tillgänglighets- och bemötande­priset

En person som står upp håller uppe dörren in för en person som sitter i rullstol.

Här kan du läsa om tillgänglighets- och bemötandepriset som delas ut för att uppmärksamma och uppmuntra företag som har god tillgänglighet och gott bemötande – för en kommun för alla.

Jönköping ska vara en stad för alla. Det ska vara enkelt att ta sig fram – inte bara på gator, torg och offentliga platser, utan även i offentliga lokaler, butiker och restauranger.

Sedan 2017 har Jönköpings kommun delat ut ett tillgänglighets- och bemötandepris i samband med Internationella Funktionshinderdagen. Prissumman är på 10 000 kr. Juryn som utser vinnaren består av ett kommunalråd, stadsbyggnads­nämndens ordförande, tjänstepersoner som jobbar med tillgänglighetsfrågor samt representanter från Funktionsrätt Jönköping.

Till god tillgänglighet räknas bland annat:

  • framkomlighet – kan personer med barnvagn, rullstol eller rollator komma in och ta sig runt i lokalen?
  • information – är till exempel hemsidan lätt att förstå, menyn på plats skriven i tillräckligt stor text, är det lätt att förstå hur man hittar i lokalen?
  • bullernivåer – spelas det musik i lokalen och är akustiken bra?
  • hänsyn till allergiker – finns det doftande blommor, erbjuds specialkost på menyn?
  • kunnighet hos personalen – vet personalen vilka ingredienser som finns i maten, har personalen kunskap om hur man bemöter personer med olika funktionsvariationer?

Tillgänglighets- och bemötandepriset 2023

Vinnare av tillgänglighets- och bemötandepriset 2023 presenterades måndagen den 4 december med juryns motiveringar:

Guldsmedjan Therese Snarberg

"Med ett genomgående tänk anpassas köpupplevelsen utifrån varje kunds behov. Vinnaren har skapat en butik med hög tillgänglighet både gällande den fysiska utformningen och personalens bemötande. Belysningen i butiken är jämn och tydligt koncentrerad på föremålen i skåpen. Flexibel möblering gör det möjligt att i lugn och ro sätta sig ner och få hjälp vid val och köp av produkter."

Coop Norrahammar

"För en välplanerad och luftig butik med tydlig skyltning, bra belysning, tillmötesgående personal och en genomtänkt entré som gör det lätt att ta sig in, oberoende av hjälpmedel. Butiken visar att det inte behöver vara komplicerat att skapa öppna och tillgängliga miljöer."

Tidigare vinnare

2022

Bra Liv vårdmottagning med motiveringen: "Vårdcentralen Bra Liv vårdmottagning är en av landets första vårdcentraler som finns där människor finns och som ger service på dina villkor. Kom när det passar dig oavsett vem du än är. Verksamheten har gjort ansträngningar gällande tillgängligheten och vi hoppas att ni fortsätter att arbeta för att fler ska kunna ta del av er service."

Malmborgs konditori och bageri med motiveringen: "Vinnaren har lyckats att skapa ett fik för alla kunder med en lugn miljö och kunnig personal. Inomhusmiljön har planerats utifrån ett barnperspektiv och med fokus på tillgänglighet för alla."

2021

xFlow med motiveringen: "För att ha skapat en verksamhet med en tanke om att alla ska kunna uppleva rörelseglädje utifrån sina egna förutsättningar. Vinnaren har på ett föredömligt sätt arbetat med inkludering av barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i sin verksamhet."

2019

Restaurang Fjällstugan med motiveringen: "För ett genomgående tillgänglighetstänk och en ambition att varje gäst ska känna sig sedd och välkommen. Vinnaren har genom att inkludera personer med funktionsnedsättning redan i planering av sin ombyggnation, skapat förutsättningar för en verksamhet som är för alla."

2018

IKEA Jönköping med motiveringen: "För ett långsiktigt inkluderande arbete med människan i fokus globalt och lokalt har IKEA skapat en butik för alla. Genom att arbeta med att såväl butik och sortiment som bemötande ska fungera för människors olika behov, visar IKEA på ett föredömligt arbete med tillgänglighets- och bemötandefrågor."

och

Ica Supermarket Klostergatan med motiveringen "För personalen på Ica Klostergatan är varje
kund viktig. I butiken är det lätt att ta sig fram men framförallt är denna butik en butik för alla genom ett bemötande där den enskilda människans behov är i centrum."

2017

Scandic Elmia med motiveringen: "Scandic Elmia har gjort ett föredömligt arbete kring
tillgänglighet och bemötandefrågor. Hit kan du komma och bo med din ledarhund,
det finns bärbara hörslingor och behöver du specialkost finns här något för alla.
Smarta lösningar som en vibrerande väckarklocka med koppling till brandlarmet och
att personalen är kunniga i tillgänglighetsfrågor visar på ett helhetstänk.
Det finns en stor vilja att vara ett hotell för alla."

Senast granskad/publicerad: