Huluängs förskola

På Huluängs förskola värdesätter vi nära pedagogiska relationer som grund för barnens trygghet, utveckling och lärande.

Vi strävar efter att barnen ska få en så rolig, meningsfull och lärorik utbildning som möjligt. Barnens tankar, deras nyfikenhet och intressen är viktiga drivkrafter i tema och projekt. Tillsammans skapar vi en lärande miljö där varje barn får möjlighet att växa och utforska världen utifrån sitt eget unika jag.

Vår förskola består av tre avdelningar med lek- och lärmiljöer som inspirerar, utvecklar och utmanar barnen i deras lärprocesser utifrån läroplanens mål. Språkutveckling, lek och utforskande är centrala delar i vår verksamhet. Vi erbjuder en variation av material och miljöer både ute och inne. Genom estetiska uttryckssätt som sång, musik och drama får barnen möjlighet att uttrycka sig kreativt och utveckla sina förmågor. Utelek och rörelse är viktiga inslag i vår vardag då vi tror att fysisk aktivitet främjar både hälsa och inlärning. Vi samarbetar mycket över avdelningarna, men under dagarna vistas vi i mindre grupper så långt det är möjligt. Vit- och Blåsippan ligger i anslutning till varandra och Gulsippan ligger i en närliggande byggnad.

Förskolan är belägen på markplan i två av hyreshusen på området Huluäng i Hovslätt. Vi har nära till lummiga och härliga strövområden i skog och natur och en pulkabacke som vi gärna besöker. Huluängs förskola med ca 45 barn i åldrarna 1–6 år, tillhör Hovslätts förskoleområde som också består av Ängsforsens förskola, Hagens förskola och Tokarps förskola 1 och 2.
Vi ser fram emot att välkomna er till vår varma och inspirerande förskola!

Så arbetar vi

Utbildningen i förskolan ska lägga grunden till ett livslångt lärande. Den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barn och barnens behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. I utbildningen ingår undervisning. Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen.

Lärglädje hela vägen

Välkommen till en förskola med lärglädje i fokus! Tillsammans ger vi framtidens världs­medborgare förutsättningar att nå sina mål och drömmar. Det gör vi gemensamt genom att utveckla individens förmågor, kunskaper och tilltro till sig själv – varje dag – hela vägen.

Alla barn ska känns sig trygga i förskolan. Trygghet är en förutsättning för lärande och enligt lag är alla förskolor ålagda att arbeta aktivt för att förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. På Huluängs förskola arbetar vi ständigt med vår värdegrund, samt har tydliga rutiner för att tidigt upptäcka eventuell kränkande behandling.

Utbildningen i förskolan ska lägga grunden till ett livslångt lärande. Den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barn och barnens behov där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. I utbildningen ingår undervisning. Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen.

Vi vill att varje barn på Huluängs förskola ska förstå och känna sig förstådd. Vi gör och kan tillsammans och kan lära oss fler saker! Vi är lärande individer, hela livet! Vi tror på det kompetenta barnet och har höga förväntningar på varandra. I nära samspel och interaktion mellan barn och vuxna och med utforskande och utmanande material och miljöer, ger vi barnen förutsättningar att utveckla sina förmågor och att tro på sig själva. Rustade för att möta framtiden i en föränderlig värld.

Genom ett aktivt arbete utifrån tillgängliga lärmiljöer skapar vi möjligheter för alla att få en likvärdig utbildning. Ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt innebär att vi arbetar språkutvecklande i alla situationer över dagen och ser språk som ett viktigt verktyg för tänkande och att utveckla kunskap inom alla områden.

Dialogisk högläsning och att arbeta med böcker i projekt har blivit ett värdefullt inslag i undervisningen hos oss. Dialogisk högläsning är viktig för barn eftersom det främjar språkutveckling, läsförståelse och kritiskt tänkande. Genom att ställa frågor, diskutera och uppmuntra barnet att aktivt delta stärks ordförrådet, berättelseförståelsen och kommunikativa färdigheter. Det skapar också en trygg och engagerande miljö som stimulerar barnets fantasi, stärker relationen mellan vuxen och barn och bygger en grund för framtida lärande.

Det ska synas och kännas att förskolan är en plats för lek och lärande. Barnens skapande, deras tankar och lekar formar våra lek- och lärmiljöer. Genom pedagogisk dokumentation på exempelvis processväggen kan vi reflektera, ställa frågor, berätta för varandra och tänka vidare tillsammans. Pedagogisk dokumentation är ett viktigt verktyg som också visar på den kompetens som barngruppen skapar. Det barn gör och uttrycker är viktigt! Barn är samhällsmedborgare med rätt att få sina röster hörda.

Vi vill ha en förskola där alla känner sig välkomna, barn, vårdnadshavare, pedagoger och besökare. Välkommen till oss på Huluängs förskola!

Du som vårdnadshavare

Samverkan med vårdnadshavare är en central del av förskolans verksamhet eftersom det skapar en helhetssyn på barnets utveckling och lärande. Genom ett nära samarbete kan förskolan och vårdnadshavare dela kunskap, erfarenheter och information som bidrar till att stödja barnets individuella behov och styrkor. En god dialog stärker tryggheten för både barnet och vårdnadshavarna och lägger grunden för en positiv och inkluderande lärandemiljö. Samverkan främjar även förtroendet mellan hemmet och förskolan, vilket är avgörande för att skapa en god relation och en kontinuitet i barnets vardag. Under hela läsåret infaller olika forum för inblick i vår verksamhet på Huluängs förskola till exempel samtal, drop-in-fika, lucia/ julfest, sommarfest mm. Vi använder oss av appen Vklass för att delge information till vårdnadshavare.

Vi utvecklar vår förskola tillsammans! Barn ska ha inflytande över sin vardag på förskolan och personalen ska skapa förutsättningar för det.

Vi har olika forum för samråd som ger barn och vårdnadshavare möjlighet att ha inflytande och framföra förslag, idéer och åsikter om vår verksamhet.

  • Genom daglig samvaro/kontakt
  • Utvecklingssamtal minst 1 gång/år
  • Vårdnadshavarmöten 1 gång/år
  • Brukarenkät 1 gång/år

Avdelningar

På Huluängs förskola har vi tre avdelningar:

  • Blåsippan 1–3 år
  • Vitsippan 1–3 år
  • Gulsippan 3–6 år

Kost och måltider

Vi vill att måltiderna i förskolan ska vara en av dagens höjdpunkter. Maten som serveras ska ge energi och näring så att barnen kan utvecklas och orka med förskoledagen. Måltiderna ska också bidra till gemenskap och en stunds lugn och ro i en trivsam miljö. Bra måltider bidrar även till förståelse för matens betydelse för hälsa och miljö.

Det är under barnens tidiga levnadsår som grunden sätts för goda matvanor. Vi arbetar långsiktigt och förebyggande för en god hälsa på lika villkor för alla barn, samt för hållbara och klimatsmarta måltider. Maten som serveras på våra förskolor lagas av kompetenta och engagerade kockar som är väl införstådda med barnens behov av mat och gällande riktlinjer för växande barn.

Matsedel finns i Vklass och i appen Skolmaten.

Läs mer om måltider i förskola och skola

Hos oss på Huluängs förskola har vi ett eget tillagningskök där vår kock bakar och lagar mat från grunden.

Jobba hos oss

Lärglädje hela vägen

Vi har ett viktigt och roligt uppdrag, att inspirera till ett lustfyllt lärande - varje dag, hela vägen. Vi kallar det lärglädje.

Här får du det viktigaste jobbet man kan ha, att utveckla barns och elevers förmåga, kunskaper och tilltro till sig själva och förbereda dem för livet och framtiden. Lärglädjen börjar hos oss, den är vår största drivkraft och tillsammans gör vi skillnad.

Välkommen till en kreativ och ständigt lärande organisation. Vi arbetar framåt tillsammans, lär och inspireras av varandra. Vi är måna om våra medarbetare och vill att de ska trivas, utvecklas och ha en bra balans mellan jobb och fritid.

Jobba inom utbildning och förskola

Lediga jobb, Jönköpings kommun

Timvikariat inom förskola, Jönköpings kommun

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på förskolor, skolor och fritidshem

Planeringsdagar

Förskolan har stängt för planering och uppföljning av utbildningen 4 gånger/ år. Om du har ett omsorgsbehov även en dag då förskolan är stängd ska behovet anmälas till biträdande rektor senast 14 dagar innan aktuell dag. Förskoleplats erbjuds på en av våra förskolor i Hovslätts förskoleområde.

Kontakta oss

Huluängs förskola
Huluäng 3C
556 29 Jönköping

Avdelningar

Kontaktuppgifter till förskolan

Titel

Namn och e-post

Telefon

Rektor

Ulrica Modén

036-10 31 28

Biträdande rektor

Jennie Gustavsson

036-10 25 34

Specialpedagog

Lena Johannesson

036-10 59 03

Om ditt barn blir sjukt eller är ledigt ska frånvaroanmälan göras i Vklass.

Förskolans öppettider är kl. 06.00–18.00.

Senast granskad/publicerad: