Kvalitetsarbete i förskola och skola

Här finns information om hur vi kontinuerligt följer upp verksamheter inom förskola och skola med styrdokument, förordningar, läroplaner, brukarenkäter m.m.

Inom förskola och skola finns flera styrdokument – skollag, förordningar, läroplaner m.m. I styrdokumenten uttrycks bl.a. verksamhetsmålen. All verksamhet inom förskola och skola ska systematiskt och kontinuerligt följas upp.

Uppföljningen ska ske både på enhetsnivå (förskola/skola) och på huvudmannanivå (nämnd eller motsvarande). I kvalitetsarbetet ska förskollärare, lärare, övrig personal och elever medverka. Vårdnadshavare till barn i förskola och vårdnadshavare till elever i skola och fritidshem ska också ges möjlighet att delta i kvalitetsarbetet.

Det systematiska kvalitetsarbetet dokumenteras och ska finnas tillgängligt hos varje förskola och skola.

I skollagen finns också bestämmelser om pedagogisk omsorg, som erbjuds som ett alternativ till förskola och fritidshem. I Jönköpings kommun finns pedagogisk omsorg i form av familjedaghem och öppen förskola. Kommunen ska följa upp och utvärdera den pedagogiska verksamheten.

Brukarenkät

Regelbundet genomförs en kommungemensam brukarenkät till vårdnadshavare och elever, vilken ska vara till hjälp i kvalitetsarbetet. Enkätsvaren är viktiga för att vi systematiskt och kontinuerligt ska kunna följa upp, utveckla verksamheten och analysera resultaten i förhållande till de nationella målen samt skapa och dela kunskap om vad som leder till framgång. 

Resultatet för brukarenkät presenteras här på webben:

Se resultatet från brukarenkät 2025 för elever och vårdnadshavare

Senast granskad/publicerad: