Anmäl klagomål på boendemiljön
Här hittar du som vill anmäla klagomål på boendemiljö information vad du bör tänka på innan du gör anmälan. Börja med att kontakta den som orsakar störningen.
Miljö- och hälsoskyddskontoret kan i vissa fall hjälpa till och ställa krav på den som ska åtgärda störningen. I texten nedan hittar du de vanligaste klagomålen och svar på vad du kan göra för att lösa problemet.
Tänk på detta innan du anmäler ett klagomål till oss:
Kontakta den som är ansvarig
För att vi ska hantera din klagomålsanmälan behöver du först kontakta den som orsakar störningen eller har ansvar för den. Det är viktigt att denne får möjlighet att undersöka och åtgärda problemet innan du lämnar in en klagomålsanmälan till miljö- och hälsoskyddskontoret.
Får du ingen hjälp trots att du tagit kontakt med den ansvarige kan du anmäla ditt klagomål till miljö- och hälsoskyddskontoret så kanske vi kan hjälpa dig. För snabbare handläggning, skicka gärna en kopia till oss på den anmälan som du gjort till den ansvarige.
För dagbok
Om ditt klagomål gäller en störning som är återkommande vill vi att du för en störningsdagbok i två till tre veckor innan du anmäler klagomålet. Detta underlättar handläggningen och förkortar handläggningstiden.
Personuppgifter
När du anmäler ett klagomål i din boendemiljö kan du inte vara anonym eftersom miljö- och hälsoskyddskontoret måste kunna kontakta dig för att göra en komplett utredning. Vi har tyvärr inte möjlighet att hantera ditt ärende om vi inte kan göra en utredning.
Lämna bara in de uppgifter du känner dig bekväm med att andra tar del av.
Om du vill lämna in ett anonymt klagomål som berör något annat än din boendemiljö, tänk på att inte uppge ditt namn och din adress, eftersom alla uppgifter som kommer in till oss blir offentliga handlingar.
Kontakta den som orsakar störningen
Det är viktigt att den som orsakar störningen får möjlighet att undersöka och åtgärda problemet innan miljö- och hälsoskyddskontoret blir inkopplat. Får du ingen hjälp trots att du tagit kontakt med den ansvarige kan du anmäla dina klagomål till miljö- och hälsoskyddskontoret.
Vad händer när jag har anmält ett klagomål?
Information och regler
Detta gör vi efter att du anmält klagomål på boendemiljön
KONTAKT
Miljö- och hälsoskyddskontoret, hälsoskyddsenheten
E-post: halsoskydd@jonkoping.se
Telefontid för frågor: tisdag och torsdag klockan 9.30–12.00.
Kontaktcenter telefon: 036-10 50 00
Senast granskad/publicerad: