Praxo – verktyget för praktik

Här hittar du information om verktyget Praxo där du som arbetsgivare kan erbjuda elever praktikplats och hantera uppgifter under praktikperioden. Praxo förenklar samarbetet mellan dig, skolan och eleven.

Att ta emot en elev på praktik är ett sätt att visa hur arbetslivet fungerar på riktigt. Det handlar inte om färdiga medarbetare, utan om unga människor som är på väg att upptäcka vad de är intresserade av – och hur det fungerar ute i arbetslivet.

Som arbetsgivare bidrar du med din erfarenhet och ger eleven en chans att växa. Samtidigt får du en möjlighet att se din egen verksamhet med nya ögon – och kanske upptäcka vad som inspirerar nästa generation.

Praktikformer som hanteras i Praxo

Praxo används för praktik inom både grundskola, gymnasieskola samt anpassad grund- och gymnasieskola.

De praktikformer som hanteras i Praxo är:

  • Prao – Praktisk arbetslivsorientering inom grundskola
  • Apl – Arbetsplatsförlagt lärande inom gymnasieskola (införs hösten 2025)

Praxo finns som app och webbversion

Praxo når du antingen via app eller webbläsare. Appen laddar du ner där appar finns. Webbversionen hittar du via den gröna knappen.

Så registrerar du ditt företag

Är du intresserad av att ta emot elev på praktik? Då börjar du med att registrera ditt företag/din arbetsplats i Praxo via den gröna knappen. Därefter loggar du in i systemet för att bland annat välja vilket sätt du vill bli tilldelad elev. Instruktioner för hur du går tillväga hittar du nedan.


Steg för steg-guide för dig som arbetsgivare

Här kan du läsa om hur du registrerar företaget/arbetsplatsen i Praxo och vad du gör i verktyget inför, under och efter praktikperioden.

1. Registrera företaget och välj tilldelningssätt

Följ stegen här för att registrera ditt företag:

  • Klicka på den gröna knappen ovan
    Välj fliken Registrera företag.
  • Fyll i organisationsnummer
    Sök upp ditt företag och kontrollera att uppgifterna stämmer.
  • Ange avdelning
    Fyll i vilken arbetsplats/verksamhet det gäller.
  • Meddela skolor
    Välj Jönköpings kommun i listan.
  • Fyll i kontaktuppgifter och skapa ett lösenord
    Se till att kontaktuppgifterna är aktuella.

Obs! Var noga med att endast registrera företaget/arbetsplatsen en gång i systemet. För att undvika detta, rekommenderar vi att en person utses på arbetsplatsen som får uppdraget att samordna praktikplatserna och hantera Praxo.

Välj tilldelningsätt

När du har registrerat arbetsplatsen får du ett mejl där du får bekräfta din e-post. Du behöver därefter logga in i Praxo och registrera ytterligare några uppgifter om arbetsplatsen samt välja tilldelningssätt.

Det finns två sätt att bli tilldelad elev – antingen genom manuell tilldelning eller automatisk tilldelning.

  • Manuell tilldelning
    Eleven kontaktar själv arbetsplatsen för att fråga om att få göra praktik. Om arbetsplatsen godkänner, registreras detta manuellt i systemet.
  • Automatisk tilldelning
    Eleven önskar en praktikplats via systemet och tilldelningen sker automatiskt. Om en elev kontaktar arbetsplatsen direkt i detta fall, hänvisa till att söka via systemet istället.

Alla arbetsplatser har automatiskt tilldelning från start. Om du hellre föredrar manuell tilldelning behöver du klicka i den rutan. För att inte riskera att dubbelboka elever är det viktigt att du håller dig till den tilldelningsmetod som du valt.

Nu är du helt klar med registreringen.

2. Kartläggning av arbetsplatsen (endast apl)

Innan en elev börjar apl behöver skolan kartlägga din arbetsplats. Det innebär att du får svara på frågor om till exempel arbetsmiljö, handledning och arbetsuppgifter.

Kartläggningen görs av skolpersonal med god kännedom om utbildningen och du deltar aktivt genom att ge den information som efterfrågas.

En elev kan inte börja apl förrän kartläggningen är genomförd och godkänd.

Du behöver inte göra något själv i Praxo för att starta kartläggningen – skolan tar kontakt med dig.

3. Svara på förfrågan

En förfrågan innebär att kommunen eller en skola frågar om ditt företag kan erbjuda praktikplats för en viss tidsperiod. Det kan röra sig om prao eller Apl.

Vanligtvis får du en förfrågan via e-post, sms eller genom personlig kontakt från en samordnare på kommunen eller skolan, där du ombeds ta ställning till om ditt företag kan erbjuda praktikplats.

För att svara på förfrågan loggar du in i Praxo och klickar på Förfrågningar i menyn. Där ser du vilka veckor som gäller och vilka skolor som söker praktikplats. Klicka på Redigera och svara ja eller nej – och fyll i hur många elever du kan ta emot.

När du bekräftat att du kan ta emot elev för praktik kopplar praktikansvarig ihop eleven med företaget/arbetsplatsen i Praxo.

Manual: Besvara förfrågningar, ITCM:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Instruktionsfilm: Besvara förfrågningar, ITCM:s webbplats Öppnas i nytt fönster.

4. Bli tilldelad elev

Prao-platserna fördelas via utslumpning. Två veckor innan praktiken får du veta vilken elev som din arbetsplats blivit tilldelad. Du får ett mejl från skolans praktikansvarig. När du loggar in i Praxo hittar du information om eleven direkt på startsidan.

5. Hantera närvaro

I första hand ska handledaren bekräfta i Praxo att elevens in- och utcheckning är korrekt. Vid behov kan handledaren behöva registrera elevens närvaro i systemet.

Manual: Närvarohantering prao, ITCM:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Instruktionsfilm: Närvarohantering prao, ITCM:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

6. Skriv omdöme

Efter avslutad praktik skriver handledaren ett omdöme om eleven i Praxo. Omdömet är värdefullt för att skolpersonal och elev ska kunna utvärdera praktikperioden.

Här får du exempel på vad omdömet kan innehålla:

  • Hur väl eleven har anpassat sig till arbetsplatsen, följt regler och hållit tider. Exempel: Eleven har anpassat sig bra till arbetsplatsens rutiner och har varit punktlig.
  • Vilka uppgifter eleven har utfört och hur väl de genomförts. Exempel: Eleven har genomfört uppgifter med engagemang och noggrannhet.
  • Har eleven tagit egna initiativ och visat förmåga att arbeta självständigt? Exempel: Eleven har arbetat självständigt och löst problem på egen hand.
  • Hur har eleven samarbetat med kollegor och kunder samt kommunicerat på arbetsplatsen? Exempel: Eleven har haft ett bra samarbete med kollegor och bemött kunder vänligt.
  • Vilka färdigheter har utvecklats och hur öppen har eleven varit för feedback och nya utmaningar? Exempel: Eleven har utvecklat sina organisatoriska färdigheter och varit villig att lära sig nya saker.
  • Råd för framtida utveckling och positiva egenskaper. Exempel: Eleven har stort engagemang och potential att utvecklas inom noggrannhet och struktur.

Manual: Skriva omdöme prao, ITCM:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Allmänna frågor och svar

Hur loggar jag in i Praxo?

Gå till Praxos webbplats och logga in med din e-postadress som användarnamn.
Ditt lösenord valde du tidigare.

Om du har glömt ditt lösenord kan du klicka på Glömt lösenord? för att skapa ett nytt.

Om du ännu inte har registrerat ditt företag i Praxo, behöver du först göra det genom att klicka på den gröna knappen och följa instruktionerna för registrering.

www.praxo.se Länk till annan webbplats.

När gör elever praktik?

Praxo används för praktik inom både grundskola, gymnasieskola samt anpassad grund- och gymnasieskola.

I årskurs 8 och 9 i högstadiet genomför eleverna praktisk arbetslivsorientering (prao). Eleverna har en veckas prao på vårterminen i årskurs 8 och en vecka på höstterminen i årskurs 9. De kan själva ordna med plats för sin prao eller söka bland de arbetsplatser som registrerat sig i Praxo.

Arbetsplatsförlagt lärande (Apl) är en obligatorisk del av yrkesutbildningen för elever som går på gymnasieskolan och vuxenutbildningen (vuxenutbildningen ingår inte i Praxis i dagsläget). Det varierar mellan de olika inriktningarna när under utbildningen som det är aktuellt för Apl och antalet veckor som det rör sig om.

Kan alla ta emot en elev för praktik?

I stort sett alla arbetsplatser kan ta emot elev för praktik oavsett om det är ett stort eller litet företag, en förening, en kommun eller en myndighet.


Frågor och svar om prao

Hur funkar prao?

Prao står för praktisk arbetslivsorientering. Syftet är att ge elever en inblick i arbetslivet och hjälpa dem att samla erfarenheter inför framtida studie- och yrkesval. Elever ska erbjudas minst tio dagars prao från och med årskurs 8.

Varför ska jag ta emot en praoelev?

Att ta emot en elev för praktik ger dig chansen att visa upp din organisation och skapa en positiv bild av dig som arbetsgivare. Du får ett nytt perspektiv på din verksamhet och kan bidra till att utveckla framtidens arbetskraft. Eleverna kan även hjälpa till med att lösa problem och utmaningar på arbetsplatsen. Praktik stärker ditt företags varumärke och relationer, samtidigt som du visar samhällsansvar och engagemang för att stötta unga människor på väg in i arbetslivet.

Vad behöver jag tänka på när jag tar emot en praoelev?

Som arbetsgivare ska du säkerställa att handledaren är över 18 år, att arbetstiden inte överstiger 7 timmar per dag (eleven får inte arbeta mellan kl. 20-06), att eleven får tillräcklig rast (minst 30 minuters rast) och att arbetsuppgifterna inte innebär stort ansvar, som att hantera pengar.

Vilket ansvar har jag för praoeleven?

Ansvar för elevens praotid delas mellan arbetsplatsen, handledaren och skolan. Här är en översikt av ansvarsområdena:

Arbetsplatsens ansvar:

  • Utse en eller flera handledare
  • Se till att eleven känner sig välkommen och delaktig
  • Genomföra en riskbedömning baserat på information från skolan och arbetsplatsens arbetsmiljöarbete
  • Informera om arbetsmiljö, rutiner och arbetssätt

Handledarens ansvar:

  • Säkerställa att eleven känner sig trygg
  • Uppmuntra eleven att prova olika arbetsuppgifter
  • Kontakta rätt person på skolan vid behov

Tips! En handledare bör vara huvudansvarig för eleven, men det är bra om eleven får följa flera personer under praon.

Skolans ansvar:

  • Skapa och upprätthålla en god kontakt med arbetsplatsen
  • Förbereda eleven inför praoperioden
  • Förse arbetsplatsen med kontaktuppgifter till rätt person på skolan
  • Ge arbetsplatsen blankett för riskbedömning
  • Säkerställa att eleven är försäkrad och att arbetsplatsen är informerad om detta
  • Anmäla till Arbetsmiljöverket om eleven skadas eller utsätts för risker under praon

Om det inte fungerar
Det är skolans personal som ansvarar för att följa upp eleven under praon. En utsedd kontaktperson ska finnas tillgänglig för att hjälpa dig om du behöver komma i kontakt med skolan.

Hur kan jag göra praon så bra som möjligt?

För att praon ska bli bra är det viktigt att ha en engagerad och kunnig handledare. Många elever har inte arbetslivserfarenhet och behöver därför tydliga instruktioner. Fråga också vad eleven är intresserad av och tycker är roligt, så att arbetsuppgifterna blir meningsfulla för dem. Tänk på att bjuda in eleven till lunch och fika för att skapa en välkomnande atmosfär, och fråga om eleven har med sig någon uppgift från skolan.

Har jag tillräckligt bra arbetsuppgifter för en 14–15-åring?

Det kan kännas svårt att hitta arbetsuppgifter för en praoelev, men det behövs inte att eleven gör allt som finns. Du kan ge uppdrag som ger en bra bild av verksamheten eller låta eleven komma med egna förslag. Det viktigaste är att eleven känner sig delaktig. Läs mer om prao på Skolverkets webbplats

Stöd och verktyg för arbetsgivare som tar emot elever på arbetsplatsen, Skolverkets webbplats Länk till annan webbplats.


Frågor och svar om APL

Vad är apl?

Arbetsplatsförlagt lärande (apl) innebär att hela eller delar av kurser i gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan eller komvux genomförs på en eller flera arbetsplatser. Apl ingår i alla yrkesprogram i gymnasieskolan, alla nationella program i anpassade gymnasieskolan och i sammanhållna yrkesutbildningar inom Komvux. Apl är ingen kurs i sig, utan ett sätt att genomföra delar av utbildningen. Syftet med apl är att eleven ska bli väl förberedd för sitt yrkesområde

Varför ska jag ta emot en elev på apl?

När du tar emot en elev är du med och utbildar framtidens yrkeskunniga medarbetare. Du får visa upp din verksamhet, bidra till samhället och skapa kontakt med skolan. Det är också ett bra tillfälle att upptäcka framtida medarbetare och få in nya perspektiv.

Vad behöver jag tänka på när jag tar emot en apl-elev?

Skolan och arbetsplatsen planerar tillsammans vad eleven ska lära sig under sin apl.

Det du behöver tänka på när du tar emot en elev är att:

  • utse en handledare med rätt kunskap och tid för uppdraget
  • ge en introduktion om arbetsplatsen, säkerhet och rutiner
  • anpassa arbetsuppgifterna till elevens utbildning
  • kontakta skolan om eleven uteblir utan giltig orsak eller om något inte fungerar.

Tänk på att elever oftast är minderåriga och att särskilda regler gäller enligt arbetsmiljölagen.

Vad ansvarar jag för under apl-perioden?

Ansvar för elevens apl delas mellan arbetsplatsen och skolan.

Arbetsplatsens ansvar

  • Delat arbetsmiljöansvar med skolan
  • Skapa en trygg och lärorik miljö för eleven
  • Delta i skolans kartläggning och informerar om förändringar
  • Meddela skolan vid frånvaro, olycka eller problem
  • Ge handledaren stöd i sitt uppdrag

Handledarens ansvar (elevens närmsta stöd)

  • Introducerar eleven på arbetsplatsen
  • Ger instruktioner och uppmuntran
  • Följer upp hur det går och ger feedback
  • Har kontakt med skolan vid behov
  • Deltar i trepartssamtal med skolan för att ge underlag till eleven bedömning

Skolan erbjuder en gratis webbutbildning för apl-handledare via Skolverket. En utbildning som vi rekommenderar att handledaren gör den innan apl-perioden börjar.

Skolan ansvar

  • Matcha elev och arbetsplats
  • Se till att eleven är försäkrad
  • Göra kartläggningen innan placering
  • Informera om mål, bedömning och utbildningens innehåll
  • Följa upp eleven under apl-perioden

Hur går kartläggningen av arbetsplatsen till?

Innan en elev kan göra apl hos dig behöver skolan kartlägga arbetsplatsen. Det innebär att skolpersonal kontaktar dig och går igenom frågor om:

  • arbetsmiljö och arbetsuppgifter som eleven kan få
  • handledare och kontaktpersoner
  • eventuella krav, som körkort eller utdrag ur belastningsregistret
  • hur samarbetet mellan dig, eleven och skolan ska fungera.

Du deltar aktivt i kartläggningen och delar den information som behövs. Kartläggningen gäller tills vidare men behöver uppdateras om något förändras på arbetsplatsen. Eleven kan inte börja apl förrän kartläggningen är klar.

Hur gör jag apl meningsfull för eleven?

Skolan och arbetsplatsen planerar tillsammans vad eleven ska lära sig på sin apl. Här är några punkter att tänka på för dig som arbetsgivare som bidrar till att elevens apl blir meningsfull:

  • Välkomna eleven och introducera arbetsplatsen
  • Ge uppgifter som passar utbildningen och elevens nivå
  • Följ upp och ge återkoppling
  • Låt gärna flera medarbetare vara delaktiga

Vad gör jag om apl inte fungerar?

Om något inte fungerar – kontakta skolan. Det kan handla om frånvaro, bristande engagemang , eller att planerade arbetsuppgifter inte fungerar. Skolan ansvarar för att följa upp situationen och göra eventuella ändringar.

Vad gör jag om eleven är borta, blir sjuk eller skadar sig?

Eleven ska själv meddela frånvaro, men om eleven uteblir utan förklaring – kontakta skolan direkt.

Om eleven skadar sig eller blir sjuk – meddela skolan omgående. Skolan ansvarar för elevens försäkring och hanterar anmälningar.

KONTAKT

Kontaktcenter
Telefon: 036-10 50 00

E-post: kontaktcenter@jonkoping.se

Senast granskad/publicerad: