Hälsosamtal resultat 2024
Här kan du läsa om projektet och resultatet för hälsosamtalen som genomfördes med medborgare över 80 år under 2024.
Om projektet hälsosamtal
Bakgrund
Våren 2022 utfördes en mindre ”pilot” gällande uppsökande verksamhet i ett par begränsande områden för medborgare som under året fyllt 78. Upplevelsen var att det varit svårt att nå fram till målgruppen och få dem intresserade av kommunens träffpunkts-verksamhet. Äldrekonsulenterna ville kartlägga vad som skulle kunna få dem intresserade.
Våren 2023 skapades förutsättningar för en fortsättning och en utvidgning av arbetet med stöd av statliga stimulansmedel. Enligt riktlinjerna för statsbidraget, var målgruppen äldre medborgare som inte hade beviljat stöd från hemtjänst eller beviljats särskilt boende. Enligt riktlinjerna skulle hälsosamtal erbjudas i ett preventivt syfte. Vi valde att under 2023 rikta erbjudandet om hälsofrämjande samtal till medborgare i kommunen som fyllt 80 år eller äldre.
Genom att erbjuda hälsosamtal skulle vi kunna få en personlig kontakt där vi kunde berätta om möjligheterna till att delta i olika sociala sammanhang och aktiviteter som har en positiv inverkan på hälsan och som kan motverka ofrivillig ensamhet.
I samband med hälsosamtalen skulle vi också kunna ge råd och stöd om var hjälp finns att få och lotsa medborgaren till rätt profession. Vi såg vinster med att kunna arbeta preventivt för att främja hälsa och om möjligt förebygga ohälsa. Dessa samtal gav också möjligheten att nå fler medborgare som vi annars haft svårt att komma i kontakt med.
Ibland kanske medborgaren inte känner till vad som erbjuds i närområdet gällande sociala aktiviteter. Det kan också kännas som ett stort hinder att besöka ett nytt sammanhang med obekanta människor. Genom hälsosamtalen kan vi förhoppningsvis fånga upp om det finns en otrygghet att ta sig till och från en aktivitet för att se om det går att överbrygga det hindret.
I kombination med hälsosamtalen bedömde vi att det fanns ett behov av att kunna erbjuda alternativ som motiverade till ökad kunskap om hälsofrämjande faktorer. Dels genom social samvaro, olika fysiska aktiviteter eller samtalsgrupper om att leva livet fullt ut som senior. Detta arbete har skett via hälsosamordnare och äldrekonsulent.
Under 2024 har vi fortsatt med att erbjuda hälsofrämjande samtal till medborgare födda 1944.
Fyra gånger under året har det skett ett utskick till de som fyllt 80 år under innevarande kvartal. I brevet har det givits information om att äldrekonsulenterna kommer ta kontakt för att erbjuda ett hälsofrämjande samtal.
Metod - genomförande
För att kunna erbjuda och genomföra hälsosamtal för begränsad målgrupp av kommun medborgare, i detta fall medborgare födda 1944, har det skett utdrag ur folkbokförings-registret. I detta projekt har vi riktat oss till kommunmedborgare som inte har beviljade insatser så som hemtjänst eller särskilt boende.
Totalt under 2024 har det skickats ut erbjudande om hälsofrämjande samtal till 1080 med-borgare födda 1944. I detta utskick har även bifogats information om serviceperson, kontakt-center, ”Bra balans” samt ”Jag vill känna mig trygg” från brottsofferjouren. De medborgare som vi inte hittat telefonnummer till har fått ytterligare ett utskick och där ombetts kontakta äldrekonsulenterna. Övriga medborgare har äldrekonsulenterna kontaktat.
För att säkerställa att vi följt dataskyddsförordning fördes dialog med olika professioner kring hantering av dessa utdrag. Utskick behövde ske snarast möjligt efter att vi fått tillgång till båda utdragen för om möjligt undvika att skicka till någon som inte längre var aktuell för samtal. Allt eftersom samtal genomförs kasseras personuppgifterna.
Frågeformulär har redigerats från 2023 års version för att förenkla arbetet med att ta fram statistik. Frågorna utgår från till stor del från de fyra hörnstenarna i ett hälsosamt åldrande (social gemenskap, meningsfullhet, fysisk aktivitet och goda matvanor). Men de är också utformade för att vara begripliga och upplevas hanterbara för respondenten men också att samtalet ska kännas meningsfullt och förhoppningsvis motivera till att främja den egna hälsan.
Lathund och talmanus har reviderats och använts som stöd under samtalen för att säkerställa att de som genomför samtalen lämnar likartad information. Under pågående samtal används esMaker för att fylla i svaren utan att några personuppgifter registrerats.
Syfte med projektet
Syftet med samtalen är att nå fler medborgare som vi annars inte kommer i kontakt med. Genom hälsofrämjande samtal kan vi ge råd och stöd var hjälp finns att få samt lotsa till rätt profession. Men också få personlig kontakt där vi kan berätta om möjligheter till att delta i olika sociala sammanhang och aktiviteter som både har en positiv inverkan på hälsan och som motverkar ofrivillig ensamhet. Vi vill på detta sätt arbeta för att främja hälsa och förebygga ohälsa.
Mål
Att under 2024 få kontakt med 30 % av kommunens medborgare som är 80 år och som inte har beviljade insatser så som hemtjänst eller bor på särskilt boende.
Att 25 % av dessa personer under första året, vid något tillfälle deltar i aktivitet som erbjuds via kommunen. Att 30 % av de som haft hälsosamtal ska uppleva ökad trygghet och mindre ofrivillig ensamhet efter kontakt med kommunen.
Resultat
435 hälsofrämjande samtal har genomförts med fördelning 231 män och 204 kvinnor. Sammanlagt har det skickats ut 1080 informationsbrev om att äldrekonsulenter kommer att ta kontakt med erbjudande om ett hälsofrämjande samtal. Det innebär att det genomförts samtal med 40,2 % av samtliga 80 åringar. Upplevelsen är att kommunens medborgare är vid god hälsa och har många sociala aktiviteter så att besök på kommunens träffpunkter än så länge inte varit så aktuellt. 84,6 % anger att de upplever sin livskvalitet som bra eller mycket bra.
Det är svårt att mäta hur många av de medborgare som äldrekonsulenterna varit i kontakt med via hälsosamtalen som sedan deltagit i öppna aktiviteter. Det vi med säkerhet kan mäta är deltagande i ”Leva livet” grupperna och där har 93 medborgare deltagit. Det är sammanlagt 21,3 %. Sedan har ca 8 % av medborgarna deltagit i digitala grupper.
Hälsosamtal
2024 blev första året som vi vände oss till en specifik avgränsad åldersgrupp det vill säga de som fyllde 80 år under innevarande kalenderår. Samtalen har ett proaktivt syfte att främja hälsa och att nå ut till medborgare innan de får eller har behov av stödjande insatser via äldre-omsorgen.
År | Antal utskick | Totalt antal genomförda samtal | Utförandegrad i procent |
2024 | 1080 | 435 | 40,2 |
Hur skulle du bedöma din hälsa precis just nu?
Som vi kan utläsa av tabellen nedan så svarar 251 personer att de bedömer sin hälsa som bra eller mycket bra. 137 personer svarar att hälsan varken är bra eller dålig. 44 personer anger att de upplever sin hälsa som dålig och 6 personer som mycket dålig. 185 personer anger att deras bedömning påverkas till 96,9 % av fysisk ohälsa. Vid frågan om det finns något de kan göra för att förbättra sin hälsa svarar 52,7 % att det finns det och att det i hög grad angavs vara någon form av fysisk aktivitet.
Bor du ensam?
Av de som svarat bor 182 personer a ensamma och 256 personer tillsammans med någon. Av de som inte bor bor ensamma, anger 240 personer att att de bor tillsammans med make/ maka maka och övriga med sambo.
Känner du dig trygg i din bostad och i ditt bostadsområde?
437 personer har svarat på frågan kring trygghet. Av dessa upplevde 424 personer sig trygga i sin bostad. 13 personer upplevde sig otrygga. När frågan ställdes om det fanns något som skulle få dem att känna sig tryggare, svarade en person bättre säkerhet i huset, två personer angav bättre utomhusbelysning. Frisvarsalternativet visar på en otrygghet att vistas utomhus när det är mörkt, det händer mycket då, någon har råkat ut för invandrarfientlighet, någon har uppmärksammat droghandel och drogmissbrukare.
Hur transporterar du dig till och från din bostad?
Det används flera olika transportmedel, därav fler svar än det är tillfrågade.
Av de tillfrågade angav 72,2 % att de använde bil, 30,8 % använde sig av kollektivtrafik,
26,7 % promenerar, 14,7 % får skjuts av andra, 9,7 % cyklar, 6,2 % av färdtjänst.
314 personer använder bil
42 personer använder cykel/elcykel
134 personer använder kollektivtrafik
27 personer använder färdtjänst
116 personer promenerar
Om du skulle behöva hjälp från hemtjänst, vet du vart du vänder dig då?
I åldersgruppen 80 år är det högt antal medborgare som inte har kunskap om vart man vänder sig vid behov av stöd och hjälp i hemmet. En faktor kan vara att man inte ansett sig behöva den kunskapen ännu utan söker den information när det finns ett behov. I vissa fall tror man sig veta men där information är felaktig. 49,1 % (215 personer) har kunskap vart de ska vända sig. 50,9 % visste inte vart de ska vända sig om behov uppstår.
Har du ramlat i ditt hem det senaste året?
14,4 % (64 personer) anger att de fallit i sin bostad. Av dessa behövde 21 % (13 personer) uppsöka sjukhusvård. 43,75 % (28 personer) uppger att de vidtagit åtgärder för att försöka förhindra fler fall. Orsaken till fallen har varit:
Namn | Antal | % |
Snubblade på matta/möbel | 15 | 23,8 |
Trillade i trappa | 5 | 7,9 |
Klättrade på pall/stege | 1 | 1,6 |
Yrsel/Obalans/Reste mig för snabbt | 43 | 68,3 |
Total | 64 | 101,6 |
Känner du oro över någonting just nu?
Av 436 svar anger 36,7 % (160 personer) att de upplever oro, några har angivit flera orsaker som skapar oro. Under annat kan vi utläsa: risk för bedrägerier, att inte klara sig själv, behöva flytta till särskilt boende, klimatförändringar, digitaliseringen och ensamheten.
Namn | Antal | % |
Min egna hälsa | 56 | 34,8 |
Partners hälsa | 27 | 16,8 |
Barn/Barnbarn | 26 | 16,1 |
Världsläget | 38 | 23,6 |
Vad händer när jag dör | 3 | 1,9 |
Ekonomi | 10 | 6,2 |
Annat | 35 | 21,7 |
Total | 195 | 121,1 |
Har någon slagit, skrämt eller gjort dig illa det senaste året?
2,3 % (10 personer) uppger att de någon gång under det senaste året blivit slagna, skrämda eller att någon gjort dem illa. Vid behov har vi kunnat samtala kring broschyren och guidat vidare till Brottsofferjouren.
Namn | Antal | % |
Ja | 10 | 2,3 |
Nej | 427 | 97,7 |
Total | 437 | 100 |
Känner du dig ensam?
6,8 % (30 personer) svarar att de känner sig ensamma. Skälen till känslan av ensamhet kan vara för att man förlorat någon närstående, att vänkretsen minskat och att svårigheter med att transportera sig kan vara ett hinder för att besöka olika träffpunkter. Någon saknar arbetslivet, var yrkesaktiv till för några år sedan. Under samtalen finns möjlighet att ge stöd utifrån att visa på olika alternativ till sociala möten som skulle kunna bryta ensamheten.
Namn | Antal | % |
Ja | 30 | 6,8 |
Ibland | 46 | 10,5 |
Nej | 362 | 82,6 |
Upplever du att du har några sömnbesvär?
Av alla tillfrågade svarar 38,9% (170 personer) att de har sömnbesvär. 99 av dessa personer har haft kontakt med vården med anledning av sina sömnbesvär. De vanligast förekommande orsakerna kan utläsas i tabell nedan. Under svarsalternativet annat förekommer flera olika fysiska obehag, som till exempel klåda, smärta, krypningar i ben, tinnitus.
Använder du några hjälpmedel i din vardag (gång, syn, hörsel)?
425 personer har svarat på frågan, varav 42,4 % (180 personer) har någon form av hjälpmedel i sin vardag. Mest förekommande är hörapparat och rollator, ingen av alla tillfrågade använder något minneshjälpmedel. Under svarsalternativet annat kan vi bland annat hitta, krycka, gångstavar, griptång, inkontinenshjälpmedel. 53,6 % anger att de vet vart de ska vända sig om behov av hjälpmedel uppstår.
Namn | Antal | % |
Rollator | 71 | 37 |
Hörapparat | 90 | 46,9 |
Synhjälpmedel | 33 | 17,2 |
Tillgänglighet (fysiska miljön) | 4 | 2,1 |
Minneshjälpmedel | 0 | 0 |
Säkerhetshjälpmedel (förhöjn, handtag i dusch) | 29 | 15,1 |
Annat | 36 | 18,8 |
Total | 263 | 137 |
Går du regelbundet till tandläkaren?
Hög andel av alla tillfrågade, 95,4 % (418 personer) går regelbundet till tandläkare. Av de 4,6 % som inte gör det regelbundet anger ett fåtal personer att det beror på ekonomin, rädsla för tandläkarbesök, har inga problem med tänderna, har inte blivit av. 14,4 % (63 personer) anger ändå att de har problem från munnen, främst muntorrhet och svårt att svälja, tänder som går sönder.
Regelbundet = 1 gång 1-2 år
Vårdar du någon anhörig?
6,7 % (29 personer) vårdar en anhörig. Av dessa uppger 20 personer att det finns någon som kan träda in och ta över om något skulle hända. Av dessa 29 personer är det 4 personer som har kontakt med kommunens anhörigstöd. Ytterligare 4 personer önskar få kontakt med anhörig-stödet och där har äldrekonsulenterna varit behjälpliga med att förmedla kontaktuppgifter. 12 personer av 345 svarande anger att de får vård av anhörig.
Namn | Antal | % |
Ja | 29 | 6,7 |
Nej | 402 | 93,3 |
Total | 431 | 100 |
Vad har du för aktiviteter i din vardag som du upplever meningsfulla?
86,9 % (378 personer) upplever att de har tillräckligt med aktiviteter i sin vardag.13,1 % (57 personer) svarar att de inte har tillräckligt med aktiviteter. Vid frågan vilka aktiviteter som skulle fånga deras intresse var svaren bland annat: fysisk aktivitet, träffpunkter, föreningsliv, studiecirkel. Det som angavs som största hindret för att vara aktiv var upplevd fysisk ohälsa.
34,2 % (148 personer) har svarat att de är ideellt engagerade.
Vid frågan om de känner till kommunens träffpunkter svarade 66,1 % (288 personer) att de gjorde det. 33,9 % (148 personer) hade ingen kännedom om träffpunkterna. 15,4 % (65 personer) svarade att de hade besökt träffpunkterna. 84,6 % (357 personer) hade än så länge inte besökt någon träffpunkt. Vid frågan om de skulle vilja delta i nedanstående aktiviteter om de fanns tillgängliga fanns det ett intresse.
Exempel under "Annat":
- Sång
- Dans
- Studiecirkel
- Bokcirkel
- Snickarverkstad
- Utflykter
- Spel
Utövar du någon form av vardagsmotion som till exempel promenader?
385 personer utövar någon form av vardagsmotion. 53 svarar att de inte utövar vardagsmotion. 80,6 % av dem anger fysisk ohälsa som en orsak, 13,9 % anger bristande motivation. Av 358 personer så anger 196 personer att de utöver pulshöjande aktiviteter. 18,6 % utför dagligen pulshöjande aktivitet, 41,7 % gör det flera gånger per vecka.
Namn | Antal | % |
Dagligen | 37 | 18,6 |
Flera gånger i veckan | 83 | 41,7 |
Varje vecka | 59 | 29,6 |
Mer sällan | 20 | 10,1 |
Total | 199 | 100 |
Upplever du att du har matlust?
Namn | Antal | % |
Ja | 401 | 91,8 |
Nej | 36 | 8,2 |
Total | 437 | 100 |
De som inte känner matlust uppger förändrat smaksinne, avsaknad av hunger, sjukdom, medi-cin. Att notera är att 17,6 % kopplar minskad matlust till ensamhet. 14,9 % (65 personer) svarar också att de upplevt ofrivillig viktnedgång senaste året. 85,6 % har god kännedom om vikten av att få i sig protein, kalcium och D-vitamin när man är över 65 år.
Är du digitalt aktiv?
Respondenterna anger att de är digitalt aktiva via:
63 personer svarar att de är ointresserad av det digitala. 27 personer tror att de via digital grupp skulle kunna få ett intresse. Vid frågan till de som är digitalt aktiva om de tycker att det är enkelt att vara digital så svarar 50,6 % att de upplever det. Men att de största utmaningarna (se tabell nedan) handlar om utvecklingen, AI som kan förvränga verkligheten, att inte bli lurad, parkeringsappar, ladda ner appar och uppdateringar som sker. De svarar också att de saknar den mänskliga kontakten, att det är svårt att hantera när saker strular, det krävs ibland många klick och att det ser så olika ut.
Upplever du att du har fått till dig någon ny information av det här samtalet?
Mest förekommande information som lämnats ut:
Namn | Antal | % |
Väntjänst | 2 | 0,6 |
Trygghetslarm | 24 | 7,1 |
Program till träffpunkter | 126 | 37,3 |
Kontaktuppgifter trygghetsboende/seniorboende | 12 | 3,6 |
Kontaktuppgifter Service-personen | 156 | 46,2 |
Kontaktuppgifter HS-team | 72 | 21,3 |
Kontaktuppgifter hemtjänst | 159 | 47 |
Information om www.jonkoping.se | 40 | 11,8 |
Färdtjänst | 14 | 4,1 |
Digitala träffar: intresseanmälan | 46 | 13,6 |
Kontaktuppgifter våldsutsatt | 1 | 0,3 |
Leva livet grupp: intresseanmälan | 94 | 27,8 |
Annat | 58 | 17,2 |
Total | 804 | 237,9 |
Baserat på allt vi har pratat om, hur skulle du bedöma din livskvalité precis just nu?
I början av samtalet ställde vi frågan hur den egna hälsan bedömdes. Där kunde vi se att 187 personer bedömde hälsan från mycket dålig till varken bra eller dålig. När vi frågade om livskvalitet kan vi se att även om hälsan bedöms vara sämre så skattas livskvaliteten högre. 10 personer bedömer livskvaliteten som mycket dålig till dålig och 55 personer bedömer den som varken bra eller dålig.
Namn | Antal | % |
1. Mycket dålig | 2 | 0,5 |
2. Dålig | 8 | 1,8 |
3. Varken bra eller dålig | 55 | 12,7 |
4. Bra | 199 | 46 |
5. Mycket bra | 167 | 38,6 |
Vill/Kan ej svara | 2 | 0,5 |
Total | 433 | 100 |
Övriga kommentarer, synpunkter
Under samtalen har vi tagit emot kommentarer som berör kommunal verksamhet men också regionens verksamheter. Det rör sig från det som inte upplevs fungera bra, till förbättrings-förslag och sådant som upplevs positivt. Totalt har det lämnats 142 kommentarer där ca 80 % berör kommunal verksamhet och övrigt regionen.
Det finns tankar kring budgetprioriteringar som kommunen gör och att de besparingar som görs på äldreomsorg och bistånd är felaktig.
Flera uttrycker att annonsering som berör seniorer borde ske i dagspress, inte bara via digitala kanaler. Samhället blir alltmer digitaliserat och det är svårt att följa med i utvecklingen. Förr kunde man ringa ett samtal, nu behöver man göra så många knappval för att komma fram.
Det finns en farhåga för att bli utsatt för bedrägerier och önskemål om att kunna få stöd i att avgöra om det t.ex. är en falsk faktura. Någon lyfter också behov av akut vardagshjälp utan att behöva involvera hemtjänsten.
Det finns många tankar om trygghetsboende, dels det positiva med att det motverkar ensamhet, att det behöver finnas fler, även placeringen av dem där det finns en önskan om att det skulle finnas fler centralt, Tenhult nämns också i detta sammanhang. Det nämns också tankar kring att det borde ingå någon form av trygghetstillsyn. Kritiken mot formen är att hyresgäster runt omkring exkluderas från att delta i trygghetsboendets aktiviteter.
Någon uttrycker oro/rädsla för den dagen när behov av lägenhet på äldreboende eller hemtjänst uppkommer. Behovet av utbildad personal lyfts samt att det finns en oro för bristande språkkunskaper. Synpunkter har lämnats in gällande brister i bemötande och kompetens. Någon lyfter brister i kommunikation, vikten av att involvera anhöriga i samband med läkarbesök samt att det behövs finnas fler möjligheter till aktiviteter för de som bor där. Det finns tankar om varför det ska vara så svårt att få en lägenhet på äldreboende, att makepar ska ges möjlighet att få flytta in tillsammans. Det uttrycks också kritik över att inte få välja vilket äldreboende som man vill flytta till, utan att det är verksamheterna som styr. Flera verkar besöka äldreboendes restauranger men där matsedeln som är gemensam för alla äldreboende ifrågasätts, verkar finnas önskemål om mer variation.
Träffpunkter är en återkommande kommentar och upplevs som något positivt. Ett par uttrycker saknad av tidigare träffpunkt i Taberg (kommentar: flyttades på grund av att lokalen inte uppfyllde krav på tillgänglighet). Några önskar en mer central träffpunkt, Torpa anses ligga för långt bort. Någon uttrycker önskemål om träffpunkt i Tenhult.
Några lyfter de stora hyreshöjningar på seniorernas hus som ett hårt slag för den egna föreningen. De kan se svårigheter att fortsätta med att höja föreningens avgifter för att kunna hålla i gång verksamheten vilket i sin tur kan leda till att alla inte har råd att delta. Detta i sin tur kan leda till ökad ofrivillig ensamhet.
Det finns även många som uttrycker att mycket är bra och tycker det har varit enkelt att kunna få hjälp. Upplevelsen är också att det görs mycket för kommunens seniorer och att det behövs personer som motiverar till aktivitet. Servicepersonen är ett uppskattat inslag för hjälp i vardagen.
Några framtida förbättringsförslag har vi också fått ta emot. Ett ansåg att det borde införas ett äldreråd där seniorer träffas och diskuterar frågor som är viktiga för dem. Ett annat var att det borde införas ett system där det fanns en enda kontakt som hanterade alla trygghetsboende de angav Borås äldreombud som ett exempel. En annan ansåg att seniorer skulle få gratis kollektivtrafik.
Det har även tagits emot synpunkter som berör annan kommunal förvaltning samt regionen vilka vi inte redovisar i denna rapport utan skickar vidare för kännedom.
Slutligen
Många lyfter det positiva med hälsosamtalen och att kommunen tar initiativ och kontakt med medborgarna.
”Bra initiativ att vi ringer, det visar att ni bryr er! ”
”Mycket imponerad och tacksam över detta samtal.”
”Mycket bra initiativ med dessa samtal, man känner sig lätt lite bortglömd som gammal.”
”Dagens bästa händelse att ni ringde!”
Att få vara en del av uppsökande verksamhet där vi i vårt uppdrag ges möjlighet att få kontakt med så många av kommunens seniorer är otroligt värdefullt. För många blir äldrekonsulenterna den första kontakten med äldreomsorgen. Genom samtalet visar vi på olika alternativ som kan främja hälsan i syfte att vi ska fortsätta leva livet hela livet. En av dessa aktiviteter är våra samtalsgrupper ”Leva livet” som har visat på en positiv sekundäreffekt att motverka ofrivillig ensamhet. Ett sammanhang där seniorer fått nya kontakter och bekantskaper som förhoppningsvis kan göra vardagen mer meningsfull.
Länkar
KONTAKT
Susanne Konradsson
Telefon: 036-10 23 00
E-post: susanne.konradsson@jonkoping.se
Senast granskad/publicerad: