Sms-tjänst vid samhällsstörningar
Jönköpings kommun har en ny sms-tjänst för snabb information om akuta vattenläckor, planerade vattenavstängningar och rekommendationer om vattenkokning. En helt kostnadsfri tjänst som underlättar i din vardag.
Den nya sms-tjänsten:
- Ger information om akuta vattenläckor och planerade ledningsarbeten.
- Hanteras av kommunens avdelning för vatten och avlopp.
- Håller dig uppdaterad och förberedd när vattnet inte fungerar som det ska.
- Är helt kostnadsfri.
Så fungerar sms-tjänsten
Som registerad i kommunens sms-tjänst får du uppdateringar om samhällsstörningar som rör den adress du har kopplat ditt telefonnummer till. På så sätt kan du förbereda dig och anpassa din vardag vid vattenavstängning.
Sms-tjänsten hanteras av kommunens avdelning för vatten och avlopp, VA, som varje år hanterar omkring 150 vattenläckor och planerade vattenavstängningar. Utöver sms:en kommer informationen även att finnas på kommunens startsida under servicemeddelanden. Där kommer ärendet uppdateras löpande och det är där den senaste informationen finns.
Den 10 januari skickades ett första uppstarts-sms ut till de mobilnummer som automatiskt är registrerade i systemet i kommunen. Om du inte får något sms behöver du själv registrera dig för tjänsten. Du kan även ändra, ta bort eller lägga till ytterligare adresser.
I vilka situationer skickas sms
- kokningsrekommendationer
- vattenläckor
- vattenavstängningar
Frågor och svar
Vilken avsändare kommer sms ifrån?
Vilka får sms-utskicken?
Vem kan registrera adresser på telefonnummer?
Var kan jag registrera mitt telefonnummer?
Kostar det något att registrera sig?
Hur vet jag om jag är registrerad?
Kan jag registrera mig på flera adresser?
Hur kan jag avregistrera mig?
Vad för information kommer jag få på sms?
Vad är skillnaden på VMA-sms och de här sms:en?
Om jag inte har en mobiltelefon, hur får jag information?
Senast granskad/publicerad: