Varför planerar vi trafiken och staden som vi gör?

Här hittar du information om kommunens arbete med trafiksäkerhet, gatubelysning och skötsel av gator och vägar.

Stadsbyggnadskontoret ansvarar för den strategiska trafikplaneringen genom att skapa förutsättningar för en hållbar och sammanhållen utveckling av den fysiska miljön i vår kommun, samt planerar och projekterar förändringar i gatu- och cykelnätet.

Tekniska kontoret ansvarar för drift och underhåll, så att våra gator och cykelvägar fungerar i vardagen. Det innebär att de till exempel lagar vägar, asfalterar om, plogar snö och sopar gator.

Har du synpunkter på hur gator, cykelvägar och gångbanor sköts? Här kan du skicka in felanmälan och synpunkter:

Felanmälan och synpunkter

Varför bygger vi fler cykelvägar och låter cyklister ta mer plats i staden?

Vi vill skapa möjligheter för båda barn och vuxna att ta sig fram på ett aktivt och hållbart sätt. Invanda rutiner är svåra att bryta och därför är det viktigt att tidigt ge barn förutsättningar för aktiva vanor. Med cyklande kommer flera olika hälsofördelar och vinster för både individ och samhälle. I en växande modern stad är cykeltrafik ett självklart inslag, det är ett hållbart sätt att resa och ta sig fram som behöver få ta plats.

Dessutom visar kommunens senaste resvaneundersökning att en stor majoritet av Jönköpingsborna, sju av tio, vill att kommunen ska arbeta för att cyklingen ska öka. Därför bygger vi fler cykelvägar och ger cykeln mer plats i staden.

Varför är det bra om fler lämnar sina barn i skolan på andra sätt än med bil?

När många kör bil nära skolor blir det mer trafik och mindre tryggt för barnen. Det gör att fler föräldrar väljer att skjutsa sina barn, vilket skapar ännu mer trafik – en ond cirkel. Men vi kan bryta den genom att lämna barnen på andra sätt när det är möjligt, till exempel genom att gå, cykla eller använda skolskjuts.

Biltrafiken bidrar också till buller och dålig luft, vilket kan orsaka huvudvärk, astma och allergier. Om vi låter bilen stå gör vi skolvägen tryggare och skapar en säkrare, renare och mer hälsosam miljö runt våra skolor. Därför är det bra om fler lämnar sina barn i skolan på annat sätt än med bil.

Varför försvinner parkeringsplatser på gatumark när det byggs i staden?

Idag finns det mer parkeringsyta än boyta runtom i Sverige – och även i vår kommun tar parkering stor plats. För att kunna växa med fler kommuninvånare behöver vi ta bort parkeringsplatser på gatumark och frigöra utrymme för exempelvis bostäder, grönska, gång- och cykelvägar. Och skapa utrymme för parkeringshus som ger fler möjlighet att parkera på mindre yta. Därför försvinner parkeringsplatser på gatumark när det byggs i staden.

Varför ger vi bussarna mer plats i staden?

För att fler ska välja bussen måste det gå snabbt och vara enkelt att resa kollektivt, särskilt när det är mycket trafik. Därför bygger vi bussfiler, bussgator och låter bussarna få företräde på vissa gator. När bussarna kommer fram smidigt blir det ett bättre alternativ än bilen. Då minskar trängseln, vi behöver färre parkeringsplatser och kan istället använda ytan till cykelvägar, grönområden och ytor där människor kan vara. Dessutom tycker sju av tio Jönköpingsbor att vi ska göra kollektivtrafiken bättre, enligt senaste resvaneundersökningen. Därför ger vi bussarna mer plats i staden.

Varför planterar vi träd och grönt vid vägkanten?

Mer grönska och mindre asfalt gör staden trevligare för alla. Asfalt begränsar markens förmåga att ta hand om stora vattenmängder och reflekterar värme. Gröna stråk främjar biologisk mångfald, minskar risk för översvämningar och fungerar svalkande vid värmeböljor. Därför planterar vi träd och grönt vid vägkanten.

Varför bygger vi inte bredare vägar så att det går snabbare att ta sig fram med bil?

I de flesta fall gör bredare vägar och högre snitthastigheter inte någon nytta för bilisterna. Istället lockar det fler att ta bilen med ökad trängsel som följd. Detta fenomen kallas inducerad trafik och är något vi vill undvika. Dessutom innebär bredare bilvägar mindre plats för gång- och cykelvägar, grönska och byggnader. Därför bygger vi inte bredare bilvägar.

Varför jobbar vi med socialt hållbart resande?

Alla ska kunna ta sig till skola, jobb och fritidsaktiviteter och kommunen behöver ge förutsättningar även för den som inte kan eller vill ta bilen. Socialt hållbart resande handlar om att skapa miljöer för tryggt och bra resande som inte begränsas av ekonomi eller tillgänglighet. Därför jobbar vi med socialt hållbart resande.

Varför gör vi bredare gång- och cykelvägar?

Utrymmet på gatorna i centrum begränsas av omgivande hus, samtidigt som flera funktioner behöver få plats. Biltrafiken har länge dominerat - medan gående och cyklister har fått samsas på smala ytor. För att göra staden trevligare och mer trafiksäker för de som promenerar och cyklar behöver gång- och cykelvägar breddas. Därför gör vi bredare gång- och cykelvägar.

Varför behöver vi minska bilturerna till och från centrum?

När vi går, cyklar eller åker kollektivt bidrar vi till minskad trängsel på våra gator, bättre luftkvalitet och mindre buller. Dessutom frigörs utrymme till nya bostäder, grönska, vistelseyta, gång, cykel, lek och uteserveringar. Därför behöver vi minska bilturerna till och från centrum.

Vi är på väg mot en ny trafikstrategi för Jönköpings kommun

Just nu tar vi fram en trafikstrategi som ska visa hur vi vill utveckla ett effektivt och hållbart trafiksystem för framtiden i vår kommun. Du kan läsa mer om vårt arbete och ta del av ett förslag till trafikstrategi här:

Trafikstrategi – under arbete

Quiz - testa dina kunskaper om trafikplanering

Vad kan du om luftföroreningars påverkan?

Vilket av dessa alternativ står för högst utsläpp av inandningsbara luftföroreningar?

1) Vägar, däck och bromsar
X) Eldning i kamin
2) Träd och blommor

Vilken av dessa grupper är särskilt känslig för luftföroreningar?

1) Hundägare
X) Kungligheter
2) Barn

Luftföroreningar kan leda till hälsoproblem. Vilka av dessa?

1) Skoskav och knävärk
X) Hjärt- och kärlsjukdom och lungsjukdom
2) Allergiska reaktioner

Vilket är det mest effektiva sättet att minska luftföroreningar på?

1) Att fler kör med elbil
X) Att industrierna minskar sina utsläpp
2) Att fler går, cyklar och åker kollektivt

Visste du att...

Luftföroreningar från bensin- och dieseldrivna fordon är skadliga för vår hälsa. Elbilar minskar partikelmängden från avgaser men inte från slitage. Slitage av vägar, däck och bromsar står för 44% av Sveriges totala årliga utsläpp av inandningsbara partiklar.

Vi vill att fler reser hållbart för att minska kostnader för nya bilvägar och underhåll. Och för att varken barn eller vuxna ska få långvariga hälsoproblem på grund av luftföroreningar från trafiken.

Vad kan du om ekonomiskt hållbart resande?

Hur påverkas privatekonomin av att ibland låta bilen stå?

1) Ökade kostnader för bränsle och underhåll
X) Minskade kostnader för parkering och fordon
2) Ingen påverkan på ekonomin

Hur mycket kostar en bussbiljett som gäller i hela länet, under ett år?

1) 50 360
X) 12 545
2) 24 245

Visste du att...

Att äga en bil är förenat med stora kostnader för inköp, underhåll och drivmedel. Det är billigare att resa kollektivt än att äga en bil.

länk JLT

Vad kan du om trafikbullrets påverkan på dig?

Vad orsakar mest buller bland invånare i tätorter?

1) Flygtrafik
X) Industrier
2) Vägtrafik

Hur många människor i Sverige utsätts för ohälsosamt mycket trafikbuller varje år?

1) ca 2 miljoner
X) ca 8 miljoner
2) ca 100 000

Hur kan vi mest kostnadseffektivt arbeta med att minska bullernivåerna i staden?

1) Anlägga tyst asfalt på alla vägar
X) Minska vägtrafiken
2) Förbjuda industriell verksamhet

Vilket är det mest effektiva sättet att minska bullernivåerna i staden?

1) Förbjuda industriell verksamhet
X) Minska motorfordonstrafiken
2) Anlägga tyst asfalt på alla vägar

Visste du att...

Buller från motorfordonstrafik är skadligt för vår hälsa. Genom att lägga så kallad tyst asfalt och genom att få fler att köra elbilar kan vi delvis minska bullernivåerna. För att bygga en ekonomisk, social och miljömässigt hållbar framtid behöver vi även ge möjlighet för fler att gå, cykla och resa kollektivt.

Vad kan du om att klimatanpassa trafiksystemet?

Hur kan vi bäst förebygga översvämning?

1) Mer asfalt
X) Högre hus
2) Mer grönska på gator och torg

Hur kan vi bäst minska skadliga effekter vid värmeböljor utomhus?

1) Bättre AC
X) Fler svalkande träd längs våra gator
2) Mer asfalt

Hur kan vi bidra till biologisk mångfald i trafiksystemet?

1) Fler gångvägar
X) Fler träd, buskar och växtlighet längs gator
2) Fler busshållplatser

Visste du att...

Extremväder som översvämning och värmeböljor blir allt vanligare samtidigt som den biologiska mångfalden minskar. Vi behöver bygga samhällen på ett hållbart sätt – som motverkar negativa effekter av ett förändrat klimat. Genom att planera för mer grönska och mindre asfalt i vägnätet skapar vi möjligheter för en mer hållbar framtid.

Källor:

Buller, Naturvårdsverket Länk till annan webbplats.

Luft och miljö (pdf, publikation), Naturvårdsverket Länk till annan webbplats.

Biljettpriser, Jönköpings länstrafik Länk till annan webbplats.

Biologisk mångfald och klimat, Naturvårdsverket Länk till annan webbplats.

Städers grönstruktur skapar förutsättningar för biologisk mångfald och ekosystemtjänster Naturskyddsföreningen i Ystad Länk till annan webbplats.

Kostnader för att äga en bil (Zmarta) Länk till annan webbplats.

Senast granskad/publicerad: