Varumärkeslöfte och tonalitet
Här hittar du information om Jönköpings kommuns varumärkeslöfte och övergripande tonalitet. Det vill säga vad vi lovar i vår kommunikation och hur vi låter när vi kommunicerar.
Alla som är anställda i Jönköpings kommun är ett vi och en och samma avsändare. Därför behöver vi enas kring gemensam tonalitet och visuellt uttryck. Alla vi kommunicerar med (i tal, skrift, bild… ) ska förstå att vi delar arbetsgivare, värderingar och visioner.
Vi ska ge begriplig, korrekt, relevant och sammanhållen information och service till medarbetare och medborgare – genom alla kontaktytor.
Vårt varumärkeslöfte omfattar Jönköpings kommun som organisation, arbetsplats och arbetsgivare, inte som geografisk plats.
Kommunens koncernbolag gror alla i samma jord, på samma plats. Men varje enskilt bolag är format av sin kontext och sitt uppdrag. Det gör att våra varumärkesstrategier och löften skiljer sig åt och att vi har olika grafiska uttryck och varierande tonalitet.
En kommun - en röst
Kommunens gemensamma röst och tonalitet (hur vi låter i text och tal) är hämtad ur det som beskrivs i vår värdegrund, vår vision för framtiden och vår gemensamma personlighet (det våra verksamheter står för). Den är även formad av den geografiska platsens egenskaper.
Vision 2030 – Jönköpings kommuns vision för framtiden
Vi är familjära och omtänksamma
Vi bryr oss om varandra och anstränger oss alltid lite extra för våra medmänniskor. Vi är alltid personliga men blir aldrig närgångna. Vi delar gärna med oss av kunskap, utan att vara uppfostrande.
Vi anpassar vårt språk efter målgrupp för att det ska bli så lätt som möjligt att göra rätt. Vår ton är varm, vänlig och inkluderande. Vi är prestigelösa och lyhörda. Och självklart duar vi varandra (i text och tal).
Vi är nyfikna, välkomnande och öppenhjärtiga
Vi vill att alla vi möter i vardagen ska känna sig delaktiga, inkluderade, trygga och välkomna. Vi vill att de ska lita på oss, nå oss och förstå oss.
Vi bjuder in och bjuder till. Vi lyssnar noga, är positiva och hjälpsamma. Vi är nyfikna och tar reda på mer för att kunna hjälpa till bättre, för att försöka svara på frågor innan de blir ställda. Vi har nära till skratt, vågar bjuda på oss själva och har glimten i ögat.
Vi är trygga, trovärdiga och ärliga
Vi krånglar inte till det i onödan. Vi skryter inte, överdriver inte eller klär vår verksamhet i ord som inte stämmer överens med verkligheten.
Vi gestaltar livet och våra verksamheter som de låter (och ser ut). Vi vågar berätta om det skaver, på samma sätt som vi kan vara stolta när vi gjort något bra. Vi är tydliga, konsekventa och relevanta. Vi talar och skriver klarspråk.
Vad är klarspråk?
Klarspråk är ett viktigt verktyg för att anpassa språk efter mottagarens behov - att göra det tydligt, enkelt och begripligt. Klarspråk minskar risken för missuppfattningar och onödiga frågor vilket sparar både tid och resurser i alla led.
”Språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt.”
Ur: Språklagen (2009:600), paragraf 11
För medarbetare i Jönköpings kommun:
På Intranätet finns information om hur du kan jobba med klarspråk, råd och tips. På intranätet finns även information om jämlik och normkreativ kommunikation.
För medarbetare: Klarspråk - skriva enkelt, begripligt och tillgängligt Länk till annan webbplats.
För medarbetare: Jämlik och normkreativ kommunikation Länk till annan webbplats.
Senast granskad/publicerad: