Ribbaskolan 7-9

Ribbaskolan är en F-9 skola i Gränna med cirka 550 elever. Skolan är indelad i skolområde F-6 och 7-9. På Ribbaskolan 7-9 har vi ca 350 elever. Vi har fina, funktionella lokaler i en vacker och inspirerande miljö, mellan Grännaberget och Vättern.
Ribbaskolan finns i ett område rikt på kultur, fritidsaktiviteter och naturupplevelser vilket ger de allra bästa förutsättningarna för en trivsam skolmiljö.
Vår övertygelse är att en bra skola börjar med lärare som har goda ämneskunskaper, bra relationer till eleverna och höga förväntningar på att alla kan och vill lyckas i skolan. Det är så vi vill att Ribbaskolan ska vara.
Så arbetar vi
På Ribbaskolan tror vi att följande är avgörande för en framgångsrik undervisning:
- Lärare med goda ämneskunskaper som har en bred arsenal av metoder och verktyg för att väcka lust, intresse och motivation för lärande.
- Lärare som är tydliga ledare, som driver och utmanar samt skapar förtroendefulla relationer till sina elever.
- Lärare som organiserar undervisningen utifrån elevernas individuella behov och som på ett skickligt sätt kan skifta mellan olika undervisningsformer, såsom individuellt arbete, föreläsning, och arbete i grupp.
- Lärare och medarbetare som har höga positiva förväntningar på eleverna och inställningen att alla elever kan och vill lära sig.
- Att ge eleverna möjlighet att vara med och påverka undervisningen och att deras kunskaper och erfarenheter är utgångspunkten.
- Att eleverna får tydlig återkoppling på hur de ligger till i förhållande till kunskapskraven och att de får vägledning i rätt tid i hur de kan utvecklas så långt som möjligt.
- Att elevhälsa och studie- och yrkesvägledning arbetar nära tillsammans med lärare för att eleverna ska nå utbildningens mål.
- Rektorer som driver ett pedagogiskt utvecklingsarbete och har fokus på undervisningen som är skolans huvuduppdrag.
- Rektorer som verkar för samarbete och samsyn i kollegiet och som pekar ut den övergripande inriktningen för arbetet, samt följer upp att den omsätts i praktisk handling i varje lärares undervisning.
- Gemensam lektionsstruktur för all undervisning för att underlätta för eleverna.
Inflytande och samarbete
Eleverna har inflytande över sin arbetsmiljö genom bland annat klassråd och elevråd.
Varje läsår genomför skolan en demokratidialog då eleverna får möta ansvariga politiker för att framföra synpunkter och förbättringsförslag.
Varje höst gör eleverna en trivselenkät som bland annat ger underlag för förbättringsarbete kopplat till trygghet, studiero och elevens arbetsmiljö. Varje vårtermin är eleverna med och utvärderar undervisningen utifrån skolans pedagogiska grundsyn.
På Ribbaskolan finnas två elevskyddsombud i årskurs 9, de väljs av eleverna i elevrådet. Elevskyddsombuden deltar i arbetsmiljöarbetet genom att:
- Framföra vad eleverna tycker om arbetsmiljön.
- Vara med vid undersökningar av arbetsmiljön (exempelvis skyddsrond, analys av trivselenkäter).
Vårdnadshavare: Ribbaskolan har ett föräldraråd F-9. Varje årskurs representeras av två föräldrar.
Föräldrarådet är ett forum för information, inflytande och samråd i övergripande och strategiska frågor kring elevernas arbetsmiljö och skolans pedagogiska verksamhet. Föräldrarådet träffas två gånger per termin.
Kost och måltider
Vi vill att måltiderna i skolan ska vara en av dagens höjdpunkter. Maten som serveras ska ge energi och näring så att barn och ungdomar kan utvecklas, tillgodogöra sig kunskap och orka med skoldagen. Måltiderna ska också bidra till gemenskap och en stunds lugn och ro i en trivsam miljö. Bra måltider bidrar även till förståelse för matens betydelse för hälsa och miljö.
Det är under barn- och ungdomsåren som grunden sätts för goda matvanor. Vi arbetar långsiktigt och förebyggande för en god hälsa på lika villkor för alla barn och ungdomar samt för hållbara och klimatsmarta måltider. Maten som serveras på våra skolor lagas av kompetenta och engagerade kockar som är väl införstådda med barn och ungdomars behov av mat och gällande riktlinjer för växande barn.
Matsedel finns i Vklass och i appen Skolmaten.
Vi har ett eget tillagningskök där personalen berikar matupplevelsen. Vi har matråd tillsammans med eleverna där de ges möjlighet ge synpunkter.
Elevhälsa
Lärande och hälsa går hand i hand. Elevhälsan ska främst arbeta förebyggande och hälsofrämjande och i skollagen anges att elevhälsan ska stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål. Elevhälsan ska tillsammans med övrig personal på skolan bidra till att skapa goda lärmiljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa.
I skolans samlade elevhälsa finns tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator samt personal med specialpedagogisk kompetens.
I skolans elevhälsoteam kan även andra elevstödjande professioner ingå.
Kontaktuppgifter till skolans elevhälsoteam hittar du under fliken Kontakta oss.
Läs mer om elevhälsa och trygghet
Lista elevhälsoteam:
Ribbaskolans elevhälsoarbete leds av rektor tillsammans med biträdande rektor. Elevhälsoteamet arbetar med att följa upp och stötta arbetslag och elever att lämpligt stöd kan ges till elever som behöver det. Högstadiet har ett Resurscentrum i skolans mitt där speciallärare, lärare, elevassistenter och socialpedagoger erbjuder elever extra anpassningar och särskilt stöd.
- Rektor
- Biträdande rektor med ansvar för elevhälsa F-9
- Skolsköterska
- Skolkurator
- Specialpedagog
- Speciallärare
- Studie- och yrkesvägledare
- Arbetslagsledare för RC
Jobba hos oss
Lärglädje hela vägen
Vi har ett viktigt och roligt uppdrag, att inspirera till ett lustfyllt lärande - varje dag, hela vägen. Vi kallar det lärglädje.
Här får du det viktigaste jobbet man kan ha, att utveckla barns och elevers förmåga, kunskaper och tilltro till sig själva och förbereda dem för livet och framtiden. Lärglädjen börjar hos oss, den är vår största drivkraft och tillsammans gör vi skillnad.
Välkommen till en kreativ och ständigt lärande organisation. Vi arbetar framåt tillsammans, lär och inspireras av varandra. Vi är måna om våra medarbetare och vill att de ska trivas, utvecklas och ha en bra balans mellan jobb och fritid.
Vår övertygelse är att en bra skola börjar med lärare som har goda ämneskunskaper, bra relationer till eleverna och höga förväntningar på att alla kan och vill lyckas i skolan.
Lärarna är organiserade i arbetslag och ämnesgrupper. Arbetslagen leds av lagledare och ämnesgruppen av ämnesledare. Arbetslagen ansvarar för elevernas hela skolsituation och varje elev har en mentor. Ämnesgruppen fokuserar på att utveckla undervisningen och resonerar kring didaktiska frågor.
På högstadiet är undervisningen huvudsakligen organiserad så tre lärare ansvarar för två klasser. Det ger både erfarna och nya lärare bra förutsättningar att utveckla undervisningen tillsammans.
Ribbaskolan är en VFU skola och handledarskapet för VFU-studenter är ett prioriterat område. Vi välkomnar VFU-studenter under hela läsåret.
Ribbaskolan arbetar enligt idén om 100 procent förtroendearbetstid. Det finns en förväntan på att läraren är tillgänglig för elever, vårdnadshavare och kollegor på det sätt som behövs. Lektioner, konferenser och andra aktiviteter som kräver samordning är schemalagda men förtroendearbetstiden innebär att läraren tar ansvar för hur, var och när man använder sin arbetstid.
Läsårstider och viktiga datum
Information om läsårstider, skollov samt studiedagar för grundskola och anpassad grundskola hittar du här:
Läsårstider, lov, studiedagar och ledigheter i grundskolan och anpassad grundskola
Nationella prov
Information om provtider för aktuellt läsår hittar du på Skolverkets webbplats.
Kontakta oss
Ribbaskolan
Gärdesvägen 21
563 31 Gränna
Sjukfrånvaro och ledighet
Frånvaroanmälan görs i Vklass eller via telefon, 036-10 28 00
Titel | Namn | Telefon |
---|---|---|
Rektor | ||
Biträdande rektor, elevhälsa | ||
Skolsköterska | ||
Kurator | ||
Studie- och yrkesvägledare | ||
Vaktmästare | ||
Administratör | ||
IT-administratör | ||
Skolmåltiden | ||
Elevcoach | ||
Resurscenter |
Arbetslag
- Arbetslag 7, telefon: 0730-677135
- Arbetslag 8, telefon: 0761-19 89 22
- Arbetslag 9, telefon: 0761-27 52 83
Senast granskad/publicerad: