Utveckling och lärande i skolan

Här hittar du information om vårt fokus på utveckling och lärande i kommunens förskolor och skolor. Här kan du läsa om några av våra nyckelområden.

Alla barns utveckling och lärande ska främjas i skolan. Deras kunskaper ska ge dem en grund för fortsatt utbildning, men också bidra till att de utvecklas - personligt och som samhällsmedborgare.

En viktig grundsyn är att vi lär oss på olika sätt. Personalens kompetens, att erbjuda olika metoder och verktyg och att fokusera på trygghet och respekt är andra viktiga delar för barnens lärande.

Här är några nyckelområden inom utveckling och lärande i kommunens förskolor och skolor.

Språkutveckling

På utbildningsförvaltningen pågår ett övergripande arbete för språkutveckling. För att sprida bredare kunskap om ämnet har en film producerats. Filmen kommer med start under höstterminen 2023 att visas på möten med vårdnadshavare och i Jönköpings kommuns digitala kanaler.

Syftet med filmen är att uppmärksamma vikten av en god språklig miljö för barn och ungdomar samt inspirera och sprida lärglädje.

Film om språkutveckling

Särskild begåvning

Enligt Skolverket är cirka fem procent av alla barn och elever särskilt begåvade. Det kan tyvärr innebära att de idag inte får en tillräckligt anpassad och utmanande undervisning i skolan. Barn och elever med särskild begåvning kan vara svåra att upptäcka.

Utbildning och handlingsplan för att möta barn och elevers behov

För att bättre kunna möta särskilt begåvade barn och elevers behov satsar Jönköpings kommun på en tvåårig högskoleutbildning för 25 medarbetare i förskolan, grundskolan och gymnasiet.

– Insatsen ska ge lärare, pedagoger och andra professioner kunskap om hur de kan upptäcka, kartlägga och möta barn och elever med särskild begåvning. Det gör att vi blir ännu bättre på att stimulera till utveckling och lärande för alla barn och elever utifrån deras egna förutsättningar, säger Charlotte Olsson, utbildningschef för grundskolan i Jönköpings kommun.

Jönköpings kommun har även omarbetat en handlingsplan som ska vara ett stöd i att undervisa barn och elever med särskild begåvning.

– Handlingsplanen som nu publiceras på Pedagog Jönköping ska bli ytterligare ett stöd för lärare, pedagoger och andra professioner inom förskolan och skolans verksamheter kring att hitta strategier för att fånga upp särskilt begåvade barn och elever och hjälpa dem att nå så långt som möjligt i deras kunskapsutveckling, säger Madelene Jonsson, verksamhetsutvecklare på utbildningsförvaltningen i Jönköpings kommun.

Konferens för att stärka kompetensen hos fler

För att ytterligare stärka kompetensen inom området bland såväl medarbetare som skolledare och politiker arrangerade Jönköpings kommun en konferens om särskild begåvning under början av 2024. Föreläsningarna från dagen går att se på UR, via länken nedan.

Ta del av innehållet från konferensen om särskild begåvning Länk till annan webbplats.

Utemiljö vid grundskola och anpassad grundskola i Jönköpings kommun

Utbildningsförvaltningen i Jönköpings kommun arbetar för att ge framtidens världsmedborgare förutsättningar för att nå sina mål och drömmar. Det gör vi gemensamt genom att utveckla individens förmågor, kunskap och tilltro till sig själv – varje dag – hela vägen.

En del i detta arbete är likvärdighet och ambitionen att alla skolgårdar ska vara ändamålsenliga och hålla en hög kvalitet. Dokumentet Utemiljö vid grundskola och anpassad grundskola i Jönköpings kommun – Råd och riktlinjer ska användas som hjälp vid planering och utformning av såväl nya som befintliga utemiljöer inom grundskola och anpassad grundskola, för att säkerställa tillräckliga friytor, hur ytorna ska användas och disponeras samt vad som krävs för att hålla en god kvalitet.

Råd och riktlinjer: utemiljö vid grundskola och anpassad grundskola i Jönköpings kommun Pdf, 1.4 MB.

Ordningsregler för skolgårdar och förskolegårdar

Jönköpings kommuns skolgårdar och förskolegårdar är från juli 2023 inte längre att jämställa med offentlig plats efter skoltid och verksamhetstid. Fortsättningsvis kommer de att utgöra en plats för särskilt barn och ungdomars lek, spontanidrott och samvaro utanför skoltid och verksamhetstid.

Ordningsregler vid kommunens skolgårdar och förskolegårdar Pdf, 141.5 kB.

Senast granskad/publicerad: