Dispens för hämtning av hushållsavfall – ansökan
Här kan du ansöka om dispens för hämtning av kommunalt avfall (hushållsavfall) vid permanentbostad eller fritidshus.
Kommunen ansvarar för att samla in, transportera och återvinna eller avlägsna kommunalt avfall. Det innebär att alla hushåll och fastighetsägare ska lämna sitt kommunala avfall till kommunen för borttransport och behandling. Kommunalt avfall är avfall från hushåll eller avfall som liknar hushållsavfall.
Vem kan få dispens?
Alla som äger en fastighet med bostadshus eller fritidshus måste ha ett abonnemang för hämtning av kommunalt avfall. I vissa fall kan du som fastighetsägare få dispens från hämtning av kommunalt avfall.
Du kan ansöka om dispens om du uppfyller minst ett av dessa krav:
- Fastigheten besöks enstaka gånger per år för underhåll och tillsyn.
- Du kommer inte att använda fastigheten av andra anledningar, till exempel om ägaren till fastigheten tillfälligt eller permanent har flyttat till ett annat boende.
- Du beräknar att en renovering av fastigheten kommer att ta mer än två år* och du inte bor på fastigheten under tiden.
* Ska du renovera fastigheten kortare tid än två år ansöker du om uppehåll hos June Avfall och Miljö, se länk längst ned på sidan.
Avgift för ansökan
Kommunen tar en avgift för att handlägga din ansökan. Kostnaden är 2 548 kronor (2023 års taxa). Det är en avgift som du får betala även om vi inte godkänner din ansökan.
Uppfyller jag kraven?
Är du osäker på om du uppfyller kraven kan du kontakta kommunens Kontaktcenter. En handläggare bedömer då om det är aktuellt för dig att göra en ansökan.
Här ansöker du om uppehåll
Du fyller i och skickar in blanketten Ansökan/anmälan om dispens för ändrad avfallshantering.
Vanliga frågor och svar
Vad är kommunalt avfall?
Hur länge kan jag få dispens?
Vad händer om jag får avslag på min ansökan?
Varför kan jag inte få dispens för den fasta delen av mitt abonnemang?
Det finns en dispens kopplad till min fastighet men jag har inte ansökt om den, gäller den?
Jag har köpt ett hus och den förra ägaren hade dispens för hämtning av kommunalt avfall, gäller den för mig också?
Varför får inte jag transportera mitt eget avfall?
Varför måste jag ha ett abonnemang hos June Avfall och Miljö?
I mitt hushåll uppstår inget avfall, måste jag ändå ha ett abonnemang?
KONTAKT
Miljö- och hälsoskyddskontoret, hälsoskyddsenheten
E-post: halsoskydd@jonkoping.se
Telefontid för frågor: tisdag och torsdag klockan 9.30–12.00.
Kontaktcenter telefon: 036-10 50 00
Senast granskad/publicerad: