Livsmedel, matförgiftning och klagomål

Här hittar du information om hur du kan anmäla matförgiftning, allergiska reaktioner eller lämna klagomål på verksamheter som hanterar livsmedel. Du hittar också en beskrivning av livsmedelsenhetens uppdrag.

Du ska kunna lita på att maten du köper eller blir serverad i Jönköpings kommun är säker att äta. Du har också rätt att få tydlig information om maten – till exempel vad den innehåller och var den kommer ifrån – så att du kan göra medvetna val.

Anmäl matförgiftning eller allergisk reaktion

Om du misstänker att du har blivit sjuk eller fått en allergisk reaktion på grund av mat du har ätit i Jönköpings kommun, är det viktigt att du anmäler det så snart som möjligt. Snabb rapportering hjälper oss att utreda orsaken och förhindra att fler drabbas.

Du kan göra en anmälan via vår e-tjänst eller genom att kontakta miljö- och hälsoskyddskontoret på telefon 036-10 23 93. Du kan välja att vara anonym när du gör en anmälan. Lämnar du kontaktuppgifter blir de en del av ärendet och därmed en allmän handling – då går det inte längre att vara anonym. Vill du vara helt anonym, ska du alltså inte skriva in namn, telefonnummer eller e-postadress.

Vi uppskattar om du ändå lämnar dina kontaktuppgifter. Det kan hjälpa oss att göra en mer effektiv utredning, till exempel om vi behöver ta prover, be om mer information eller återkoppla kring ärendet.

Vad händer efter din anmälan?

När vi har mottagit din anmälan gör vi en bedömning och, om det är motiverat, inleder en utredning. Det kan innebära inspektion av den aktuella verksamheten och provtagning av livsmedel. Om du har lämnat kontaktuppgifter kan vi hålla dig informerad om ärendets gång.​

Akuta besvär

Om du har akuta hälsobesvär, kontakta sjukvården på telefon 1177 för rådgivning eller 112 vid nödsituationer.

Vad är matförgiftning?

Matförgiftning orsakas av att du har ätit mat som innehåller bakterier, virus, parasiter eller gifter. Det kan hända oavsett om maten kommer från en restaurang, butik eller om du har lagat den själv.

Vanliga symtom är:

  • Diarré
  • Kräkningar
  • Illamående
  • Magont
  • Feber

Hur snabbt du blir sjuk efter att ha ätit maten varierar – ibland tar det bara en halvtimme, ibland kan det dröja flera dagar eller till och med veckor.

Om du misstänker att du har blivit matförgiftad är det viktigt att du anmäler det så snart som möjligt. Då kan kommunen undersöka vad som hänt och förhindra att fler blir sjuka.

Matförgiftning, Livsmedelsverkets webbplats Länk till annan webbplats.

Anmäl klagomål

Om du har ett klagomål eller vill tipsa om något som rör en livsmedelsverksamhet kan du använda e-tjänsten eller ringa miljö- och hälsoskyddskontoret på telefon 036-10 23 93.

Du kan välja att vara anonym när du gör en anmälan. Lämnar du kontaktuppgifter blir de en del av ärendet och därmed en allmän handling – då går det inte längre att vara anonym. Vill du vara helt anonym, ska du alltså inte skriva in namn, telefonnummer eller e-postadress.

Vi uppskattar om du ändå lämnar dina kontaktuppgifter. Det kan hjälpa oss att göra en mer effektiv utredning, till exempel om vi behöver ta prover, be om mer information eller återkoppla kring ärendet.

Ett klagomål kan till exempel handla om att:

  • Verksamheten saknar tillstånd
  • Mat säljs eller serveras med okänt ursprung
  • Märkningen av maten är felaktig
  • Livsmedel hanteras på ett osäkert sätt
  • Det är bristande hygien hos personalen
  • Det är dålig rengöring eller förekommer skadedjur
  • Det finns misstanke om att dricksvattnet i en verksamhet håller bristande kvalitet

För att vi ska kunna göra en bra utredning behöver vi så tydlig information som möjligt. Fundera gärna på följande:

  • Vad har du sett och varför tycker du att det är fel?
  • Sker det vid vissa tider eller dagar?
  • Var händer det – i vilket utrymme och hur hittar vi dit?
  • Gäller det någon särskild person i verksamheten?
  • Tror du att företaget fuskar? Vad får dig att tro det?

Vad händer efter din anmälan?

När vi har mottagit din anmälan gör vi en bedömning och, om det är motiverat, inleder en utredning. Det kan innebära inspektion av den aktuella verksamheten. Om du har lämnat kontaktuppgifter kan vi hålla dig informerad om ärendets gång.​

Tipsa Livsmedelsverket

Du kan också tipsa Livsmedelsverket om du misstänker fusk med mat, till exempel felaktig märkning eller vilseledande information. De har en särskild tjänst för att ta emot sådana tips.

Tipsa oss om livsmedelsfusk, Livsmedelsverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Livsmedelskontroller för din trygghet

Livsmedelsenheten i Jönköpings kommun har i uppdrag att kontrollera att maten som säljs eller serveras i kommunen är säker. Arbetet styrs av både den svenska livsmedelslagen och EU:s livsmedelsregler. Genom tillsyn och kontroller ser livsmedelsenheten till att verksamheter följer lagstiftningen om hygien, märkning, hantering och information om mat.

Livsmedelsenheten är en del av miljö- och hälsoskyddskontoret, som ansvarar för flera frågor som rör din hälsa och miljön i kommunen.

Miljö- och hälsoskyddskontoret

Kontroll av dricksvatten

Dricksvatten är det vatten som används för att dricka, laga mat eller andra hushållsändamål. Det räknas som ett livsmedel och omfattas därför av samma lagstiftning som gäller för andra livsmedel. Det kan komma från olika källor, men oavsett varifrån vattnet kommer ska det vara säkert att använda.

Kommunalt dricksvatten
Om du har kommunalt vatten är det Jönköpings kommun som ansvarar för att vattnet håller god kvalitet. Vattnet kontrolleras regelbundet genom provtagning, och det måste uppfylla Livsmedelsverkets krav för dricksvatten.

Kommunalt dricksvatten i Jönköpings kommun

Egen brunn
Om du har egen brunn – så kallad enskild vattentäkt – ansvarar du själv för att vattnet är säkert. Du behöver själv ta prover på vattnet, och Livsmedelsverket rekommenderar att du gör det minst vart tredje år, oftare om små barn dricker vattnet.

Dricksvatten ur egen brunn

Andra dricksvattenproducenter
Det finns också mindre dricksvattenanläggningar som förser flera hushåll med vatten, till exempel samfälligheter, föreningar eller företag som driver egna vattenverk. Dessa kallas för andra dricksvattenproducenter. Även de omfattas av Livsmedelsverkets regler och har ansvar för att vattnet som levereras uppfyller kvalitetskraven.

Om du har klagomål på dricksvattnet
Om du misstänker att dricksvattnet inte håller rätt kvalitet kan du använda e-tjänsten ovan (Anmäl klagomål) eller kontakta miljö- och hälsoskyddskontoret på telefon 036-10 23 93.

Karta med resultat från livsmedelskontroller

I kommunens webbkarta kan du se hur det gick vid livsmedelskontroller på restauranger, skolor, äldreboenden och andra verksamheter i Jönköpings kommun.

Varje plats är markerad med en symbol som visar resultatet av kontrollen:

  • Grön symbol betyder att inga brister hittades.
  • Gul symbol visar att det fanns avvikelser.

En avvikelse innebär att verksamheten vid kontrolltillfället inte uppfyllde ett eller flera krav i livsmedelslagstiftningen.

För att se kontrollerna i kartan – bocka i "Näringsliv och arbete" i menyn till höger och välj sedan "Livsmedelsinspektioner" och klicka därefter i vilken typ av verksamhet du vill se.

Kommunkarta - genomförda livsmedelskontroller Länk till annan webbplats.

KONTAKT

Miljö- och hälsoskyddskontoret
Livsmedelsenheten
Telefon: 036-10 23 93
Telefontider: Måndag-onsdag kl 9.30-11.30, torsdag och fredag kl 13.30-15.00
Övrig tid telefon: 036-10 50 00 (Kontaktcenter)
E-post: miljo@jonkoping.se

Information om livsmedel för företagare

Vi har samlat all information om registrering av livsmedelsverksamhet, tillstånd, regler med mera i vår tillståndsguide.

Guide för tillstånd, regler och tillsyn - Livsmedelsverksamhet

Senast granskad/publicerad: