Huvudarbetsgivare till deltidsbrandman
Här finns mer information om systemet med deltidsbrandmän inom svensk räddningstjänst.
Systemet med deltidsbrandmän är ryggraden i svensk räddningstjänst. Att arbetsgivare ger medarbetare möjlighet att vara verksamma som deltidsbrandmän är en mycket viktig insats för att vi ska kunna hjälpa människor vid bränder, olyckor och sjukdomsfall i hela landet.
Vi bor i ett glest befolkat land och det är inte möjligt att bygga upp brandstationer med heltidsanställda brandmän på alla orter.
Vår personal rekryteras därför på de orter där det finns brandstationer. I Jönköpings kommun finns dessa i Unnefors, Ryd/Bottnaryd, Norrahammar, Huskvarna, Gränna, Visingsö och Bankeryd.
Grundförutsättningarna för att kunna rekrytera, och därmed kunna bemanna vid larm, är att:
- Tillräckligt många är intresserade av att ansöka och fungerar för uppgiften.
- Huvudarbetsgivare godkänner den dubbla anställningen och att brandmannen har beredskap under sin arbetstid och därmed kan försvinna från jobbet i samband med larm.
Uppfylls inte grundförutsättningarna i tillräcklig utsträckning kommer det i förlängningen att leda till att den akut skadeavhjälpande servicen, det vill säga ”utryckningar”, kommer att försämras.
En väsentlig del i sammanhanget, för dig som är huvudarbetsgivare, är att känna till lite om vad det innebär att ha deltidsbrandmän som anställda.
Ett stort mervärde för dig som arbetsgivare - men kostar lite
Hur ofta och hur mycket är brandmannen borta från jobbet?
Vad händer om brandmannen skadar sig eller blir sjuk?
Vem betalar lön vid utryckning?
Vad innebär det att jag skriver under den sökandes intyg?
Har jag någon direkt nytta av att ha en brandman anställd?
Vart vänder jag mig om jag vill veta mer?
Senast granskad/publicerad: