Digitala lås för hemtjänst
Här finns information om digitala lås, ett elektroniskt låsvred som gör det möjligt för personal i hemtjänst att låsa upp och låsa dörren med mobiltelefon.
Vi kan genom digitala lås, erbjuda en tryggare och effektivare hantering av nycklar till dig som har trygghetslarm eller hemtjänst i kommunen.
Så här går det till
Låsvredet på insidan av din bostadsdörr monteras bort och en digital låsenhet (ett elektroniskt låsvred) monteras i stället. Monteringen ger inga skador på dörren. Du förvarar originaldelarna i det egna hemmet tills den dag då dörren ska återställas till ursprungligt skick.
Personal inom hemtjänst- och patrullverksamheten låser upp och låser dörren med hjälp av en digital nyckelkod i sin mobiltelefon. Systemet för den digitala låsenheten registrerar sedan vem som låst upp eller låst dörren samt vid vilken tidpunkt. Du berörs inte av förändringen utan kan låsa och låsa upp dörren precis som tidigare med din vanliga nyckel.
Installationen utförs av personal från Jönköpings kommun.
Har du trygghetslarm är det patrull, hemtjänst, hemsjukvård och hemteam som har tillgång till låset. Har du hemtjänst men inte trygghetslarm väljer du själv vilka som ska ha tillgång
Några fördelar med digitala lås
- Större trygghet och säkerhet för dig och personalen
- Du behöver bara ge oss en nyckel?
- Kommunens personal kan komma snabbare vid ett larm från en trygghetstelefon eftersom de inte behöver åka och hämta upp en nyckel
- Risken för att tappa bort nycklar minskar
- Bättre kontroll av att du får hjälp enligt biståndsbeslut
Sökord: nyckelfritt, nycklar, hemtjänst, trygghetslarm, mobilnyckel och nyckelkod.
Varför har kommunen infört nyckelfria lås?
Vad är fördelarna med nyckelfritt?
Blir det någon skillnad för mig som jag bör tänka på när jag använder låset?
Kostar det något för mig?
Påverkar det min hemförsäkring?
Varför behöver ni behålla en nyckel till min dörr?
Hur lång tid tar monteringen?
Hur vet jag att det är en godkänd montör som kommer och installerar låsvredet?
Blir det någon åverkan/skada på dörren?
Byts låscylindern så att jag måste byta nyckel?
Vad händer om personalen tappar sin telefon?
Vad händer om det är strömavbrott eller inte finns täckning för mobiltelefonen?
Hur ofta måste batterierna i bytas och vem gör det?
Vad händer om jag flyttar eller säger upp min hemtjänst?
Vad händer om jag byter hemtjänstutförare?
Senast granskad/publicerad:
KONTAKT
Kontaktcenter
Tfn 036-10 50 00 (vardagar 8.00-17.00)
Besöksadress: Juneporten, Västra storgatan 16, Jönköping