Rörligt och sociala medier
Här finns information om att producera grafiskt och rörligt material för sociala och digitala kanaler.
Idag kan du nå Jönköpings kommun via din smartphone, dator eller surfplatta i olika kanaler. Vi kommunicerar dessutom allt mer med hjälp av innehåll som rör sig. I digitala kanaler är det viktigt att kommunen är en tydlig avsändare, oavsett om det gäller rörligt material eller sociala medier.
Rörligt
Att kommunicera med video och annan rörlig bild är allt mer vanligt, inte minst i digitala kanaler såsom sociala medier. För Jönköpings kommun publiceras rörligt material bl.a. på vår officiella Facebook-sida och vår webbplats. Det är viktigt att rörligt material följer vår grafiska profil, för att säkerställa att det har en tydlig avsändare.
För medarbetare: Läs mer om film och video på Intranätet Länk till annan webbplats.
Outro
För att vara en tydlig avsändare i rörligt material har vi ett outro, vilket ska synas i slutet av en video. Outrot innehåller en animerad version av vår logotyp i vitt mot en av våra profilfärger. Outrot kan, om det rörliga materialet ger tillräcklig hög kontrast mot logotyp, läggas direkt på materialet.
Outrot mot bakgrund med låg kontrast eller mot färger som inte ingår i den grafiska profilen är inte tillåtet. Exempel på detta ser du i filmen i ovan.
Outrot är 2 sekunder långt och kan förlängas vid behov. Det är dock inte tillåtet att förändra hastigheten på animationen, utgå istället från sista bildrutan där logotypen syns i sin helhet.
Outrot finns förformaterat och tillgängligt för nedladdning.
Läs mer om våra grafiska resurser och mallar
Flera avsändare
För filmproduktioner där vi inte är ensam avsändare är samprofilering möjlig. Då placeras logotypen tillsammans med övriga logotyper som tillhör verksamheter och aktörer utanför kommunens organisation.
I sådana produktioner ska i första hand den vanliga, statiska, logotypen användas – i svart eller vit version beroende på kontrastnivån mot bakgrunden och övriga logotyper i materialet.
I andra hand kan ”Jönköpings kommun” skrivas ut som textgrafik.
Textgrafik och undertexter
Text som används i rörligt material ska även den följa den grafiska profilen. Först och främst ska Open Sans användas, med fördel varianterna Semibold, Bold och Extrabold. Detta för att få bra läsbarhet och kontrast mot övrigt material. Tänk på att tunn eller liten text kan vara svårläst på mindre ytor, t.ex. skärmen på en smartphone.
För att uppnå högsta möjliga tillgänglighetskrav enligt Webbdirektivet ska textgrafik inte användas alls. Grafiken ska då ersättas av digital text. Logotyper är dock undantagna från detta.
Enligt ”Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service” ska rörligt material som publiceras i våra digitala kanaler vara tillgängliga så långt det är möjligt. Filmer som publiceras på vår webbplats ska innehålla undertext för exempelvis tal.
Undertexter skapas med fördel i digitala format som SubRip-fil (.srt) för att vara så tillgängliga som möjligt. Skillnaden mellan denna variant av textning (engelska: closed captions) och inbränd text direkt i video är att det förstnämnda gör texten möjligt för tittaren att visa och gömma texten digitalt i en videospelare.
Sociala medier
På Intranätet har vi samlat aktuell information om hur vi jobbar med sociala medier. Här i varumärkesmanualen beskriver vi utformning av profilbilder och profilinformation samt inläggsmallar.
Profilbild i sociala medier

Vi använder Jönköpings kommuns vita minilogotyp, mot en profilfärgad bakgrund. Den vätterblå varianten är reserverad för Jönköpings kommuns huvudkonton, övriga profilfärger är fria för verksamheterna att använda. Syftet med profilbilden är att visa tillhörigheten till Jönköpings kommun, detta kommuniceras tillsammans med användarnamnet. Våra olika profilbilder finns tillgängliga för nedladdning.
Läs mer om våra grafiska resurser och mallar
Profilinformation Facebook
Profilbild: Se till att välja rätt profilbild och att bilden inte blir beskuren vid uppladdning. Skölden ska vara centrerad i profilbilden.
Omslagsbild: Våra omslagsbilder väljer vi med omsorg. De behöver omfattas av vårt bildmanér. Se till att alltid beskära omslagsbilder efter rekommenderade mått. Undvik att ha text i bild. Logotypen får aldrig placeras i omslagsbilden.
Namn: Döp kontot på ett sätt som gör det tydligt vilken verksamhet eller projekt det tillhör. Ibland kan exempelvis ”… i Jönköpings kommun” läggas till i namnet för att ytterligare understryka att det är en kommunal verksamhet.
Om: Se till att fylla i korrekt beskrivning, med adress- och kontaktuppgifter, i om-avsnittet för din Facebooksida.
Profilinformation Instagram
Profilbild: Se till att välja rätt profilbild.
Kontots adress: Adressen är det som kopplas till ett snabel-a, ”@”, och används exempelvis till att länka till kontot i inlägg på Instagram. Se till att, så långt det är möjligt, välja en adress som beskriver verksamheten eller projektet. Du kan exempelvis lägga till ”@jonkoping.” innan namnet för att göra det tydligt att det är en verksamhet inom Jönköpings kommun.
Biografi: Instagram tillåter inte långa beskrivningar i om-texten/biografin. Därför är det istället viktigt att du döper sidan till verksamhetens eller projektets namn och kompletterar med ”Jönköpings kommun”, där det finns anledning att förtydliga. Webbadressen som hör ihop med kontot ska vara uppdaterad, relevant och hänvisa till någon av våra webbplatser. Exempel: jonkoping.se/… eller bibliotek.jonkoping.se/ …
Observera att kontots namn i biografin är inte detsamma som kontots adress på Instagram, till exempel @jonkoping.kommun. Namnet kräver inte @ utan kan skrivas ut som vanligt, till exempel ”Jönköpings kommun”.
Inläggsmallar i sociala medier
För att våra inlägg i sociala medier ska vara enhetliga och professionella är det viktigt att de låter och ser ut som Jönköpings kommun. Om inlägget ska innehålla en bild är det viktigt att den följer vårt bildspråk och om den även ska innehålla text bör du i första hand använda våra inläggsmallar.
Inläggsmallarna kan användas med alla våra profilfärger, men Vätterblå bör enbart användas av våra huvudkonton. Mallarna kan också användas för sponsrat material i sociala medier.

Här är några varianter av våra inläggsmallar.

Här är några varianter av våra inläggsmallar i stående format (för storys).
Senast granskad/publicerad: